دلایل اتلاف وقت در طول روز

همه ما در طول روز زمان زیادی در اختیار داریم و گاهی اوقات و یا خیلی وقت ها پیش آمده که به دلیل آن که نتوانسته ایم از زمان خود استفاده کنیم، بخش زیادی از زمان روزانه مان هدر می رود و  بسیاری از کارهایمان به قول معروف، روی هم تلنبار می شود! حال در این مقاله قصد داریم شما را با دلایل اتلاف وقت آشنا کنیم.

اهمیت مدیریت زمان

اهمیت مدیریت زمان

همه ما این جمله معروف را شنیده ایم که می گویند “وقت طلاست” و احادیث و روایات زیادی نیز بر روی ماهیت زمان و زودگذر بودن آن تاکید کرده اند که زمان چون ابری زودگذر است و زمان هرگز به عقب باز نخواهد گشت. پس لازم است تا با مدیریت زمان اصولی از اتلاف وقت با ارزش خود جلوگیری کنیم.

احادیث در مورد ضرورت مدیریت زمان و جلوگیری از  اتلاف وقت

“هر روزی که بگذرد، قسمتی از وجود تو را با خود می برد؛ وجود تو همان شمارش روزهای عمر توست”…امام علی(ع)

“از فرصت های خوب استفاده کنید. آن ها مانند ابر زودگذرند”…امام علی(ع)

سخن افراد معروف در باب مدیریت درست زمان

“مسئله اصلی زمان نیست، بلکه تنها مسئله زمان است…”مایلز دیویس

“چیزهای مورد علاقه من در زندگی ، پولی نیستند. کاملا واضح است که گران بهاترین منبعی که همه ما در دسترس داریم، وقت است”…استیو جابز

“شمایید که تصمیم می گیرید زمانتان را چگونه خرج کنید. می توانید از آن استفاده کنید  و به جلو پیش بروید، یا می توانید آن را آتش بزنید!شمایید که تصمیم می گیرید و اگر شما تصمیمی نگیرید، دیگران برای شما تصمیم گیری می کنند”…تونی مورگان

اصول مدیریت زمان و جلوگیری از اتلاف وقت

1- داشتن برنامه ریزی در زندگی: لازم است بر ای هدف و مقصودی که در سر خود می پرورانیم، برنامه ریزی زمانی صحیحی انجام داده و از خود غافل نشویم و در عین مدیریت زمان و عدم اتلاف وقت، بتوانیم زمانی را بع خانواده خود اختصاص داده و از اوقات فراغت خود نهایت لذت را ببریم.

2- اولویت بندی در کار: لازم است تا کارهای خود را به ترتیب اهمیتی که دارند، اولویت بندی کنیم و پر اهمیت ترین کارهایمان را در  اول لیست قرار دهیم. این کار باعث افرازایش کیفیت و کارایی در انجام کار شده و همچنین از اتلاف وقت جلوگیری می کند.

3- انجام سر موعد کارها: یک اصل مهم در مدیریت زمان، سر موعد انجام دادن کارها است. ما می توانیم بدون آن که در انجام کارهای خود شتاب و عجله و یا سستی بیش از حد به خرج دهیم، کارهایمان را سرموعد انجام داده و آن را به سرانجام برسانیم.

دلایل اتلاف وقت

دلایل اتلاف وقت

1- نداشتن هدف در زندگی: اگر در زندگی خود هدف نداشته باشیم و ندانیم وقتی که صبح از خواب بیدار می شویم، باید چه کار کنیم و زمان خود را چگونه بگذرانیم، مطمئنا هیچ سود و بهره ه ای از زمان خود نمی توانیم ببریم.

2- نداشتن برنامه ریزی: گاهی اوقات هدفمان را برای خودمان مشخص کرده ایم و می خواهیم که به آن در کوتاه ترین زمان ممکن دست یابیم، اما چون نمی دانیم زمان خود را چگونه مدیریت کنیم و از آن چگونه برای رسیدهن به اهداف خود استفاده کنیم، دچار مشکل می شویم.

3- استفاده نامناسب و بیش از حد ار فضای مجازی: بدون شک، یکی از دلایل مهم اتلاف وقت خیلی از ما انسان ها، استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی است. مخصوصا امروزه و با پیشرفت بیشتر در تکنولوژی و فناوری های دیجیتال، این امر تشدید شده است.

4- تنبلی و سستی: یکی از دلایل مهم اتلاف وقت و عدم مدیریت درست و اصولی زمان است و ریشه این عامل به دلیل همان دو مورد ذکر شده یعنی نداشتن هدف و برنامه ریزی در زندگی است.

5- تاخیر در انجام کار: حتما این مثل معروف را شنیده اید که می گویند “کار امروز را به فردا مینداز، تو چه دانی که فردا چه حادث شود”. این مثل، در واقع بیان کننده یکی از دلایل مهم اتلاف وقت در زندگی است.

همین امروز و فردا کردن هاست که می تواند یکی موانع مهم مدیریت زمان و اتلاف وقت باشد و ما را از رسیدن به هدف و مقصودمان باز می دارد.

6- داشتن کمال طلبی: یکی از دلایل اتلاف وقت می تواند کمال طلبی بیش از اندازه باشد. کمال طلبی تا حدی می تواند خوب باشد و ما در رسیدن به خواسته هایمان یاری کند. افراد کمال طلب در واقع  حتی به استاندارد 90 و یا حتی 99 درصدی نیز راضی نشده و  تنها به 100 راضی هستند و کارهای خود را بیش از طول می دهند. به طوری که به خاطر همین کمال گرایی و اتلاف وقت بیش از حد، از کارهای مهم دیگر خود بازمی مانند و دچار سرخوردگی می شوند.

7- نداشتن هنر “نه”گفتن: شاید برایتان عجیب باشد که نداشتن هنر “نه” گفتن چگونه باعث اتلاف وقت ما شده و ما را از کارها و اهدافمان باز می دارد. در واقع اگر ما نتوانیم هنر “نه: گفتن را در خود تقویت کنیم و با دوستان و آشنایانمان دچار رودربایستی شویم و هر چه آن ها گفتند بپذیریم، زمان طلایی خود برای انجام کار را از دست داده و دچار کمبود زمان می شویم.

8- ترس از شکست خوردن: گاهی اوقات هدفمان در زندگی مشخص است و می دانیم که چه کاری برای رسیدن به اهداف و آرزوهایمان انجام دهیم. اما می ترسیم در میانه راه و هدفمان بارها شکست بخوریم و  برای شروع کار و هدف خود، زمان بیشتری را هدر داده و دچار اتلاف وقت شویم.

فراموش نکنیم که اتلاف وقت خودش نوعی شکست محسوب می شود، با راهکارهایی که در ادامه مقاله به شما ارائه خواهم داد، می توانید زمان خود را بهتر مدیریت کرده و اتلاف وقت کم تری داشته باشید.

9- انجام همزمان چند کار با هم: یکی از دلایل مهم اتلاف وقت می تواند، انجام همزمان کارها باشد؛ زیرا این کار باعث می شود تا بر روی هیچ از کارهای خود نتوانیم به درستی تمرکز کرده و و هیچ یکی از کارهایمان را نیز به دستی انجام نخواهیم داد و در نهایت آن چه هدر می رود، زمان ماست.

راهکارهای جلوگیری از اتلاف وقت

  • به دنبال علاقه هایتان بروید.
  • به اهدافتان پایبند باشید.
  •  حضور خود در شبکه های مجازی را مدیریت کنید.
  •  برنامه ریزی روزانه دقیقی داشته باشید.
  • نگاهی رو به جلو داشته و از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید.
  • از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید.

کلام آخر…

از شما همراهان عزیز سایت، باز هم ممنونم که مرا تا پایان مقاله همراهی کردید و بخشی از اوقات فراغت! خود را به خواندن این مقاله اختصاص دادید. امیدوارم مطالب این مقاله برایتان راهگشا بوده باشد و بتوانید از تک تک لحظات خود بهترین استفاده را برده و تبدیل به فردی موفق شوید.

بیشتر بخوانید:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 Comment

  • zahra
    مقالات نوشته شده به دست فوریه 9, 2022 9:16 ق.ظ

    مطلب بسیار مفید بود

پیام بگذارید