مهارت حل مسأله چيست و چه فوايدي دارد؟

گاهي اوقات روش هاي سنتي پاسخگوي حل مشکلات امروزي نيستند. در اين مواقع است که ضرورت مهارت حل مسأله روشن مي شود. با اين مهارت مي توانيد به راحتي به حل مشکلات يا پر کردن جاهاي خالي بپردازيد. مهارت حل مسأله به شما کمک مي کند ديدگاه هاي تازه و راه حل هاي خلاقانه داشته باشيد. در نتيجه با استفاده از اين مهارت مي توانيد يک برنامه براي غلبه بر مشکلات و رسيدن به اهداف خود تنظيم کنيد.

براي رسيدن به راه حل هاي خلاقانه براي حل مشکلات اغلب شما نياز به خيال پردازي داريد. در واقع خلاقيت يک نوع نوعي فکر کردن محسوب مي شود که منجر به نوآوري مي شود. در دهه اخير، با توجه به ارزش هاي والايي که مهارت هاي کسب و کار مربوط به خلاقيت به وجود مي آورند، مهارت حل مسأله به سرعت در حال گسترش مي باشد. خلاقيت به خاطر ماهيتي که دارد و منجر به ايجاد چيزهاي جديد مي شود نياز به نوآوري دارد. اما توجه داشته باشيد ضرورتاً نمي توان گفت چيزي که خلاقيت به وجود مي آورد ارزش دارد يا توسط ديگران تحسين مي شود.

اهميت مهارت حل مسأله

  1. در دوره هاي آموزشي مهارت هاي لينکدين گفته مي شود خلاقيت تنها مهارت مهم در دنياست.
  2. در يکي از تحقيقات در سال 2014 به نام « Hiring for the Future» 94 درصد از مديران گفته اند خلاقيت يکي از ملاک هاي با اهميت استخدام براي آن هاست.
  3. اگر شما در گوگل عبارت «creativity in business» را جستجو کنيد تعداد 345,000,000 نتيجه نشان داده خواهد شد.
  4. شرکت ماشين آلات بين المللي کسب و کار (ABM) معتقد است خلاقيت اولين فاکتور براي موفقيت در آينده خواهد بود.
  5. بر اساس مجله تجاري «BloombergBusinessweek» مهارت حل مسأله دومين مهارتي است که به ندرت در متقاضيان استخدام پيدا مي شود.
  6. بر اساس « Hiring for the Future» 78 درصد از کارگران با تحصيلات دانشگاهي آرزو داشتند که توانايي هاي بيشتري در خلاقيت داشتند.
  7. بر اساس PISA که معياري براي سنجش سيستم هاي آموزشي کشورهاست، کشورهايي با امتياز بالاي PISA اعتماد به نفس پايين تري در مهارت هاي کارآفريني دارند.
  8. بر اساس سازمان بين المللي «World Economic Forum» به گفته مديران جهاني خلاقيت يکي از 10 مهارتي است که براي سال 2020 و پس از آن ضروري محسوب مي شود.

مراحل حل مسأله چيست؟

  1. پيدا کردن هدف
  2. پيدا کردن حقايق
  3. پيدا کردن مشکلات
  4. پيدا کردن ايده
  5. پيدا کردن راه حل
  6. پذيرفتن راه حل

چگونه مهارت حل مسأله به کسب و کارتان کمک مي کند؟

مهارت حل مسأله به شرکت ها کمک مي کند که به مشتريانشان ايده هاي خلاقانه پيشنهاد کنند. اين مهارت هم چنين به آن ها کمک مي کند روش هاي جديدي براي مطرح کردن خود در صنايع رقابتي پيدا کنند. مهارت خلاقيت در حل مسأله براي شرکت هايي که چشم اندازهاي بزرگي دارند يک ارزش محسوب مي شود.

براي موفق شدن در حل مسائل و ارتقاي مهارت هاي حل مسأله خود، به خصوص به عنوان يک مدير پروژه شما احتمالاً به مهارت هاي ديگري نياز خواهيد داشت. که در ادامه به آن ها اشاره مي کنيم:

1- مهارت هاي استراتژيکي

حل مسأله مي تواند به 2 شکل بصري و سيستماتيک انجام شود. حل مسأله به روش بصري زماني انجام مي شود که شما اطلاعات کافي داريد و براي تصميم گيري سريع نيازي به اطلاعات جديد نداريد. در اين گونه موارد براي حل مسأله مورد نظر مي توانيد از حواس و تجربيات خود استفاده کنيد. در مواقعي که با مشکلات پيچيده تر و يا مشکلاتي که قبلاً مشابه آن را تجربه نکرده ايد مواجه مي شويد، به روش هاي پيچيده تر و سيستماتيک نياز خواهيد داشت. براي حل اين گونه مسائل شما بايد تفکر خلاقانه و روش هاي منطقي را در خود پرورش داده باشيد.

2- مهارت هاي تحقيقاتي

گاهي شما براي حل مسائل به کارهاي تحقيقاتي نياز خواهيد داشت. اين کارها مي توانند يک جستجوي سريع در گوگل و يا يک پروژه تحقيقاتي مفصل باشد.

3- مهارت کار گروهي

طبيعتاً وقتي شما در يک گروه قرار مي گيريد و شانس بازخورد گرفتن از ساير اعضا را خواهيد داشت. در اين حالت برخي از مسائل را مي توانيد بهتر تحليل و رفع کنيد. کار گروهي نه تنها در امور مربوط به شغل شما بلکه در همه کارها اهميت دارد.

4- مهارت هاي عاطفي

ارتقاي اين مهارت به معناي توجه کردن به تأثيراتي است که يک مشکل بر روي افراد مي گذارد. علاوه بر اين شما بايد راه حل مناسبي نيز براي اين تأثيرات مخرب پيدا کنيد. هوش هيجاني که همان توجه کردن به احساسات خود و ديگران است، مي تواند شما را به سوي اين راه حل هاي مناسب هدايت کند. به عنوان مثال اگر در جايگاه مدير هستيد بايد بياموزيد که چگونه مي توانيد ارتباطي دوستانه با کارمندانتان برقرار کنيد. هم چنين خود را به يک مدير با اخلاق تبديل کنيد.

5- مهارت مديريت ريسک

بيشتر اوقات حل کردن مشکلات شامل ريسک هايي مي شود. شما بايد در حل مسائل به اين ريسک ها توجه کنيد. با انتخاب يک روش مناسب اين ريسک ها را مديريت کنيد.

6- مهارت تصميم گيري

مهارت هاي حل مسئله و تصميم گيري بسيار شبيه به يکديگر مي باشند. مي توان گفت تصميم گيري يکي از اجزاي مهم پروسه حل مسئله مي باشد.

بنابراين براي حل يک مسئله به نگرشي ابتکاري، تخيلي و حتي غيرمتعارف نياز داريد. اين چرخه به شما کمک مي کند روش هاي جديد فکر کردن را پيدا کنيد. هم چنين به شما کمک مي کند بتوانيد با مشکلات پيش رو به شيوه هاي مؤثري برخورد کنيد. شما هر شغلي که داشته باشيد حتماً در آن با چالش مواجه خواهيد شد. بنابراين در رابطه با اين مهارت مي توانيد به عنوان يک مرحله ازپروسه يادگيري به آن بنگريد. مهارت هاي حل مسئله به شما کمک خواهند کرد بهترين جواب ها را براي سؤال هاي خود پيدا کنيد.

مهارت حل مسئله تا حدودي با ميزان اطلاعات نيروهاي کار سازمان براي مديريت کردن چالش هاي پيچيده در کارهاي روزمره متناسب است. افراد و تيم هاي سازماني براي پرورش اين مهارت در دوره هايي مانند مديريت پروژه، مديريت کيفيت، مديريت فناوري اطلاعات و مديريت امنيت شبکه و… شرکت مي کنند. اين افراد و سازمان ها با ارتقاي مهارت هاي خود به صورت دوره اي مي توانند به طور دقيق پتانسيل هاي خود را شناسايي کرده و به تحول هاي بزرگي دست پيدا کنند.

 نرم افزار مديريت پروژه آنلاين مپسان يکي از ابزارهايي است که مي تواند شما را در مديريت تيم خود ياري کند. شما با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد وظايف مربوط به پروژه هاي خود را تعريف کنيد تا هر کاربر وضعيت پيشرفت وظايف خود را ثبت کرده و از طريق کارتابل براي شما ارسال کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید