صفر تا صد روش صحیح برنامه ریزی پروژه

روش صحیح برنامه ریزی پروژه باید با رویکرد هایی مانند زمانبندی، منابع، وظایف و هدف های مشخص به دست آید. همان طور که در مقالات سری قبل با اهمیت انجام برنامه ریزی صحیح آشنا شدید.

می دانید که پیش نیاز انجام هر طرح، پروژه یا کسب و کار داشتن یک بیزینس پلن است که در آن همه جزییات پیش بینی شده باشد. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل انجام برنامه ریزی پروژه آشنا کنیم تا پروژه هایتان را بتوانید با موفقیت هر چه بیشتر و سریع تر پیش ببرید. انجام روش صحیح برنامه ریزی پروژه با نرم افزار مدیریت پروژه بسیار آسان تر است.

اهمیت روش صحیح برنامه ریزی پروژه

  • روش صحیح برنامه ریزی پروژه قبل از انجام آن حتما به شما کمک خواهد کرد. این روش مشخص می کند هدف نهایی از انجام پروژه چیست، پروژه در چه مرحله ای از انجام قرار دارد و پروژه دقیقا در چه بازه زمانی به اتمام خواهد رسید.
  • برنامه ریزی پروژه به شما کمک خواهد کرد که از همان آغاز بتوانید مشکلات پیش بینی نشده و احتمالی را که ممکن است در حین انجام پروژه برای شما پیش بیاید را شناسایی کنید و برای آن راه حل بیندیشید.
  • برنامه ریزی پروژه می تواند به شما در مدیریت زمان به صورت صحیح و پیشبرد سریع تر طرح های و پروژه هایتان کمک کند.
  • همچنین می تواند به شما در جلب اعتماد مشتری و متعاقبا کسب سود بیشتر از انجام طرح ها و پروژه هایتان کمک کند.

روش صحیح برنامه ریزی پروژه

موانع برنامه ریزی پروژه

  • برنامه ریزی بیش از حد

معمولا افرادی که پروژه در دستشان است سعی دارند تا برای صرفه جویی بیشتر در زمان، برای برنامه ریزی پروژه زمانی نگذارند. زیرا فرایند برنامه ریزی را امری بیش از حد طولانی، زمانبر و مایه اتلاف وقت قلمداد می کنند. آن ها را با انبوهی از جداول و نمودار رو به رو می کند و آن ها را با کمبود زمان مواجه می کنند.

  • برنامه ریزی کم

به دلیل ذکر شده در بالا، برخی افراد راه حل برنامه ریزی کم را انتخاب می کنند. در حالی که اختصاص دادن مدت زمان کم تر در روش صحیح برنامه ریزی پروژه نیز آفات خود را دارد.
افرادی که ترجیح می دهند مدت زمان کمتری را برای انجام پروژه های خود بگذارند، یقینا از یک سری جزییات مهم و کاربردی مرتبط با پروژه چشم پوشی کرده اند. در حین انجام پروژه و در مواجهه با مشکلات احتمالی مهم تر، می تواند آن ها را با مشکل مواجه سازد و حتی پروژه شان را با شکست مواجه کند.

راه حل روش صحیح برنامه ریزی پروژه چیست؟

من به شما انجام روش صحیح برنامه ریزی پروژه در سطح و اندازه متعادل آن را پیشنهاد می کنم که در عین حال که شما را از بررسی جزییات مهم مربوط به پروژه باز نمی دارد، با انبوهی از جداول و نمودارهای غیرکاربردی و زمانبر نیز مواجه نخواهید شد و به شما کمک خواهد کرد تا پروژه خود را در موعد زمانی مقرر به اتمام برسانید.

طریقه انجام روش صحیح برنامه ریزی پروژه

  • تعیین معیار

یکی دیگر از نکات قابل توجه در حین انجام روش صحیح برنامه ریزی پروژه، طریقه و نحوه انجام آن است. شما در برنامه ریزی برای انجام پروژه خود باید معیارهای لازم برای کیفیت و موفقیت پروژه را  تعیین کنید که بسته به نوع پروژه می تواند متفاوت باشد.

  • شناسایی ریسک های احتمالی موجود

در حین انجام صحیح برنامه ریزی پروژه و قبل از انجام پروژه اصلی، باید ریسک ها و مشکلات احتمالی بر سر راه پروژه تان را شناسایی کنید. در صورت بروز ریسک و مشکل احتمالی مشابه مد نظرتان، بدانید در آن شرایط و موقعیت چه کاری باید انجام دهید.

  • آشنایی با روش های مدیریت پروژه

با شناسایی انواع روش های مدیریت پروژه (که به نوع پروژه بستگی دارد)بهتر و موفق تر خواهید توانست پروژه خود را پیش ببرید. پس لازم است تا در حین انجام برنامه ریزی پروژه ، با انواع روش های مدیریت پروژه آشنا باشید.

  • تعیین منابع لازم برای انجام پروژه

موقع انجام برنامه ریزی پروژه، منابع انسانی و بودجه لازم برای انجام پروژه را شناسایی کنید تا در حین انجام پروژه، به کمبود منابع برنخورید.

  • وظایف تیم انجام پروژه را مشخص کنید

بعد از تامین منابع انسانی و بودجه کافی در برنامه ریزی پروژه، وظایف تیم پروژه را با توجه به نوع تخصص و مهارتی که دارند مشخص کنید.

اگر لازم بود، در رابطه با پروژه مربوطه، آموزش های لازم به آن ها را بدهید. اگر نیاز بود، به آن ها نرم افزار مدیریت پروژه یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی (اگر پروژه شما ساختمانی و مربوط به ساخت و ساز است) را آموزش دهید.

سخن آخر

در مطالب این مقاله با روش صحیح برنامه ریزی پروژه آشنا شدید. یقینا قبل انجام هر کاری از جمله پروژه هایی که بر عهده دارید، یک برنامه ریزی صحیح و اصولی نیاز است تا بتوانید از پس انجام پروژه برآیید و  پروژه های خود را به صورت هوشمند مدیریت کرده و با موفقیت به پایان برسانید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید