اهمیت منابع انسانی در مدیریت پروژه

منابع انسانی یکی از مهم ترین بخش های هر سازمان و شرکتی برای مدیریت پروژه است و یک شرکت هر چه از نیروهای متخصص، کار آزموده و خلاق بیشتری در مجموعه خود استفاده کند، می تواند به رشد و موفقیت چشمگیری در میان سایر رقبای شرکتی و سازمانی برسد. در این مقاله به بررسی اهمیت منابع انسانی در مدیریت پروژه خواهیم پرداخت.

مدیریت منابع انسانی را شاید بتوان جزو یکی از بخش های کلیدی هر سازمان و مانند یک روح در کالبد سازمان دانست. زیرا بدون وجود چنین بخشی در سازمان، می توان گفت که کل عملکرد سازمان زیر  سوال می رود و نمی تواند مسیر خود را به درستی طی کند.

در ادامه مقاله، با اهمیت منابع انسانی بیشتر آشنا خواهید شد و در خواهید یافت که مدیریت صحیح نیروها چقدر می تواند در بهبود عملکرد سازمانی و افزایش بهره وری نقش مثبتی ایفا کند.

منابع انسانی

از این اصطلاح برای اولین بار در سال 1960 استفاده شد و  با توجه به اهمیتی که نیروی انسانی می توانست در رشد سازمان ها و شرکت ها ایفا کند، توانست توجه بسیاری از مدیران را به خود جلب نماید. علاوه بر سایر منابع مورد نیاز پروژه، منابع انسانی یکی از اساسی ترین منابع مورد نیاز شرکت است که نقش عمده ای در تحقق اهداف شرکت ایفا خواهد کرد. منظور از منابع انسانی افرادی است که در سمت های شغلی مختلف در بخش های گوناگون سازمان برای پیشبرد اهداف سازمانی و  پروژه ای مشغول به کار هستند.

اهمیت منابع انسانی در مدیریت پروژه

با  اطلاع از اهمیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف انواع پروژه ها و مدیریت صحیح منابع انسانی می توانید به طور قابل ملاحظه ای شرکت خود را ارتقا داده و در میان رقبای سرسخت خود حرفی برای گفتن داشته باشید؛ مخصوصا اگر از نیروی انسای خلاق در مجموعه خود استفاده کرده باشید.

استفاده از نیروی انسانی خلاق و متخصص به عنوان اعضای تیم پروژه می تواند به شما در مدیریت ریسک ها و چالش های موجود در پروژه، کنترل پروژه به نحو موثر، مدیریت هزینه، دستیابی به اهداف استراتژیک و… کمک کند.

ذکر یک مثال در حوزه منابع انسانی

در این قسمت می خواهم اهمیت مدیریت منابع انسانی را با ذکر یک مثال ساده به شما توضیح دهم. فرض کنید که شما مهندس مکانیک هستید و به تازگی برای خود کارگاه مکانیکی زده اید. یقینا شما به تنهایی نخواهید توانست از پس انجام سفارشات مشتری و مدیریت کارگاه مکانیکی برآیید و از این جا به بعد است که نقش منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی برجسته تر می شود.

شما در این مرحله به ناچار نیاز به استخدام تعدادی نیروی انسانی خواهید داشت که هر کدام بتوانند بخشی از کار را بر عهده بگیرند و در این جاست که پای مدیریت منابع انسانی به میان می آید؛ در صورتی که در استخدام نیروی انسانی خود دقت کنید که افرادی با دانش کافی در زمینه کار مورد نظر را استخدام کنید، بخشی از کارها به خوبی پیش خواهد رفت.

استخدام نیروی انسانی با دانش کافی، تنها بخشی از کار مدیر منابع انسانی است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

"</p

مدیر منابع انسانی کیست؟

پیش از  آن که به اهمیت مدیریت منابع انسانی در سازمان ها بپردازیم، ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که مدیر منابع انسانی کیست و دقیقا چه وظایفی بر عهده دارد؟

مدیر منابع انسانی، همان طور که از نامش پیداست، با منابع انسانی سروکار دارد؛ یعنی وظیفه استخدام نیروی انسانی، سنجش میزان مهارت و استعداد منابع انسانی، آموزش منابع انسانی، پرداخت به موقع حقوق و مزایا و… را برعهده دارد و در صورتی که از پس همه این کارها به خوبی برآید.

در این جاست که می توانیم بگوییم مدیریت منابع انسانی به درستی انجام شده است. این که مدیریت صحیح منابع انسانی چه اهمیت و مزایای مثبتی می تواند در برداشته باشد را در ادامه مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

مدیریت منابع انسانی

برای بهره بردن از از نقش و تاثیر مهم نیروی انسانی در شرکت خود باید بر اصول مدیریت منابع انسانی واقف باشید که عبارتند از:

 

"مدیر

  • داشتن ارتباطات صحیح با نیروی انسانی و مهارت مدیریت ارتباطات

اهمیت مدیریت ارتباطات بر هر هیچ از مدیران پروژه پوشیده نیست؛ شما به عنوان یک مدیر پروژه باید بتوانید مدیریت اعضای تیم پروژه ای را که هدایت آن از سوی کارفرما به شما سپرده شده است داشته باشید و تلاش کید تا برای پیشبرد بهتر پروژه، سعی کنید که با استفاده از روش های نوین مدیریت پروژه، با افراد تیم خود ارتباط موثری برقرار کنید؛ زیرا ارتباط ضعیف راه به جایی نخواهد برد و شما را در مدیریت پروژه یقینا دچار مشکل خواهد کرد.

  • آموزش نیروی انسانی

برای بهره بردن از اهمیت نیروی انسانی و نقش مهمی که می تواند در پیشرفت و موفقیت پروژه های شرکتی و سازمانی داشته باشد لازم است که آموزش های لازم و مورد نیاز اعضای پروژه خود را بر اساس اهداف شرکتی داشته باشید.

به طور مثال، اگر شرکت با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه های مخصوص برای پیشبرد پروژه مد نظر استفاده می کند، یکی از وظایف مدیریت منایع انسانی شرکت این است که به اعضای پروژه در رابطه با نرم افزار مورد استفاده برای اجرای پروژه آموزش دهد.

استفاده

  • از نیروی خلاق

همان طور که در سطرهای بالایی نیز به آن اشاره کردیم، استفاده از نیروی انسانی خلاق بسیار می تواند در رشد و پیشرفت شرکت و اهداف پروژه ای آن نقش تاثیرگذار و مثبتی داشته باشد و شما را از رقبایتان متمایز سازد.

یکی از اصول مدیریت مدرن نیز استفاده از نیروی خلاق و همچنین دادن فرصت به نیروهای انسانی خلاق برای رشد و شکوفایی خلاقیت شان است که می تواند نقش و اهمیت ویژه ای در حل و مدیریت انواع چالش ها و ریسک های پیش روی پروژه داشته باشد.

وظایف مدیر منابع انسانی

در این بخش از مقاله می خواهیم به وظایف مدیر منابع انسانی و نقش آن در پیشبرد بهتر اهداف سازمان اشاره ای داشته باشیم. قبل از پرداختن به وظایف مدیراین بخش باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که مدیر این بخش باید باید به نقش و اهمیت وجود نیروی انسانی در سازمان آگاه باشد.

وظایف مدیریت منابع انسانی عبارتند از:

  • مدیر منابع انسانی با توجه به اهداف سازمانی باید بتواند آن دسته از نیروهایی را به کار بگیرد که در ارتباط با نوع پروژه ای که قرار است انجام آن به این افراد سپرده شود، تخصص و تجربه کافی را داشته باشند.
  • ارائه حقوق و مزایای کافی به کارکنان وظیفه شناس
  • افزایش اثربخشی سازمانی و شرکتی و بهره گیری بهتر از نیروی انسانی با مشخص کردن وظایف سازمانی و موقعیت های شغلی
  • طراحی سیستم ارزیابی عملکرد به منظور افزایش و حفظ انگیزه کارکنان
  • ارتقای شغلی اعضای شرکت

تنها دانش کافی نیروی انسانی مهم نیست

شما به عنوان مدیر بخش منابع انسانی که یکی از وظایفتان استخدام نیروی انسانی است، باید به این موضوع دقت داشته باشید که تنها دانش کافی نیروی انسانی مهم نیست.

به طور مثال، فرض کنید که فردی به شرکت شما آمده که مدرک تحصیلی بالایی دارد و شما تنها به دلیل مدرک بالایی تحصیلی در حوزه کاری که نیرو می خواهید، او را استخدام می کنید؛ اما باز هم کارها به درستی پیش نمی رود و میزان بازدهی و سودآوری شرکت شما شیب منفی دارد؛ در این جاست که شما به عنوان مدیر، کار خود را درست و اصولی را انجام نداده اید.

افراد با استعداد را استخدام کنید

یکی از مهم ترین بخش ها در مدیریت منابع انسانی ، استخدام افراد با استعداد است؛ یقینا افراد با استعداد می توانند کمک بهتری به پیشبرد بهتر کارها در زمینه مورد نظر شما بکنند؛ اما باز هم این موضوع به تنهایی نمی تواند اهداف شما را تا به اینجای کار پیش ببرد.

افراد خود را آموزش دهید

مدیریت منابع انسانی

شما به به عنوان مدیر که بخش مهمی از وظایف سازمانی یعنی مدیریت منابع انسانی بر روی دوش شماست، باید به این موضوع آگاه باشید که افرادی که می خواهید استخدام کنید، هرچند دارای مدرک تحصیلی بالا و با استعداد هم باشند،  باز هم نیاز به آموزش دارند؛ یقینا آموزش عملی افراد سازمان بهتر می تواند به آن ها در پیشرفت کاری و در نهایت افزایش بهره وری سازمانی کمک کنند؛ اما این مورد نیز به تنهایی کافی نخواهد بود.

آموزش فناوری های مدرن و به روزی مانند نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی می تواند نقش مهمی در مدیریت صحیح ایفا کند.

در مدیریت منابع انسانی، به افراد خود، تعهد کاری را آموزش دهید

حتی اگر افراد با تحصیلات بالا و با استعداد را استخدام کنید و به آن ها آموزش حین کار بدهید، باز هم این موارد باعث پیشبرد اهداف سازمانی نمی شوند.

شما اگر در حین آموزش به کارکنان خود، به آن ها داشتن تعهد کاری را آموزش ندهید، مدیریت منابع انسانی توسط شما به درستی صورت نگرفته است و این موضوع می تواند میزان راندمان و بهره وری سازمانی را کاهش دهد؛ در کنار آموزش شغلی به کارکنان خود، حتما اهمیت داشتن تعهد کاری را به آن ها آموزش دهید.

انگیزه کاری را در کارکنان خود بالا ببرید

شما فرض کنید که افراد خود را هم به درستی آموزش داده اید؛ اما انگار باز هم به قول معروف، یک جای کار می لنگد و کار به درستی پیش نمی رود! حالا دیگر مشکل کجاست و کدام قسمت از مراحل مدیریت منابع انسانی را  نتوانسته اید به درستی طی کنید؟

بله، دست است. کارکنان شما انگیزه کافی ندارند. کارمندان شما حتی اگر تمام تخصص و تعهد کاری خود، به همراه تمام آموزش هایی که به آن ها داده اید را به کار گیرند و تمام وقت هم کار کنند، از یک جایی به بعد به اصلاح کم می آورند!

دلیل آن نبود انگیزه کافی است؛ شما تا نتوانید انگیزه کاری کافی در کارکنان خود ایجاد کنید، هرگز نخواهید توانست اهداف سازمان را به درستی پیش ببرید و در مدیریت منابع انسانی به درستی عمل کنید.

عوامل زیادی در افزایش میزان انگیزه کارکنان دخیل است؛ از جمله میزان حقوق، میزان انعطاف پذیری محیط کار و…. لازم است که موضوعات مرتبط با انگیزه کارکنان را نیز مد نظر داشته باشید.

به طور مثال، وقتی کارکنان شما ببینند که با همان میزان دانش و استعداد و آموزش دیده بودن، شرکت های دیگر حقوق بیشتری به آن ها می دهند، آن ها هم ترجیح می دهند که از کار کردن در شرکت شما استعفا دهند تا به شرکتی بروند که تناسب میزان کارکرد آن ها، حقوق و مزایای بیشتری را برای آن ها در نظر می گیرد و باز هم در این جاست که موضوع عدم مدیریت صحیح منابع انسانی مطرح می شود و کار شما به عنوان مدیر  زیر سوال می رود.

سخن آخر

در این مقاله با اهمیت منابع انسانی در مدیریت پروژه و سایر مطالب مرتبط آشنا شدید. نیروی انسانی یکی از عناصر کلیدی شرکت برای موفقیت پیش رفتن پروژه ها و اهداف سازمانی است؛ پس چه بهتر است که با استخدام نیروهای انسانی خلاق و با انگیزه و متخصص، در میان رقبا سری از سرها دربیاورید و نام شرکت خود را بر سر زبان ها بیندازید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید