با دلایل اتلاف وقت در محیط کار آشنا شوید…

اتلاف وقت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. که در مقالات پیشین و در مقاله “دلایل اتلاف وقت در طول روز” با آن آشنا شدید. در این مقاله شما با دلایل اتلاف وقت در محیط کار آشنا خواهید شد.

چه عواملی موجب اتلاف وقت در محیط کاری می شود؟

شما به عنوان یک کارمند و یا مدیر در یک محیط کاری، باید با دلایل و عوامل اتلاف وقت در محیط کار آشنا باشید، تا زمان خود را در محیط کار بهتر بتوانید مدیریت کنید و تبدیل به یک کارمند نمونه و یا مدیر موفق شوید. دلایل اتلاف وقت در محیط کار عبارتند از:

1- برگزاری جلسات طولانی و متعدد

یکی از عوامل و دلایل اتلاف وقت در محیط کاری می تواند برگزاری جلسات کاری طولانی و متعدد باشد؛ در صورتی که ضرورتی ندارد به خاطر برخی مسایل کاری که شاید هم بسیار پیش پا افتاده هستند، چندین جلسه کاری آن هم به مدت زمان طولانی برگزار کرد.

اتلاف وقت در محیط کاری
اتلاف وقت در محیط کاری

می توان این جلسات کاری را در مدت زمان کوتاه تری برگزار کرد. تا هم بازدهی کار بالاتر برود  و روال کار خسته کننده و کسالت آور نشود؛ زیرا علاوه بر اتلاف وقتی که صورت می گیرد.  بازدهی کاری نیز پایین آمده و جلسات کاری نمی توانند بازدهی لازم را داشته باشند.

2- پرگویی و پرحرفی در محیط کار

پرگویی و پرحرفی مخصوصا در میان جلسات کاری مهم می تواند باعث اتلاف وقت بسیاری در محیط کاری شود. متاسفانه برای برخی مدیران و یا کارمندان این خصلت تبدیل به یک عادت شده است و گذر سریع زمان برایشان اهمیت چندانی ندارد.

3- عدم استفاده و به کارگیری کارکنان دارای مهارت و توانایی بیشتر برای انجام کار

یکی دیگر از عوامل و دلایل مهم اتلاف وقت در  یک محیط کاری می تواند این باشد.  که مدیر یک مجموعه و یا یک محیط کاری، افراد را بر اساس روابط قوم و خویشی و نه بر اساس مهارت و کاردانی لازم برای انجام کار استخدام کند. که متاسفانه این عامل به یکی از دلایل مهم اتلاف وقت در هر محیط کاری تبدیل شده است.

4- پاسخگویی به تماس هایی مکرر دلیل اتلاف وقت

در یک محیط کاری ممکن است تماس های کاری و غیر کاری زیادی صورت پذیرد و روال کاری شما  را به تاخیربیاندازد.  و موجب اتلاف وقت در محیط کاری تان شود.  به استثنای تماس هایی که ممکن است ضروری و مهم باشند،  شما حد المقدور و تا جایی که می توانید باید در جلسات کاری خود تلفن همراه تان را خاموش نگه دارید.

5- انجام کارهای تکراری روتین در محیط کاری

انجام کارها و وظایف روتین و تکراری روزمره می تواند برایتان خسته کننده و کسل کننده باشد. همین احساس خستگی و کسالت در حین انجام این گونه وظایف می تواند موجب آن شود.  که کار شما بیشتر طول کشیده و موجب اتلاف وقت در محیط کاری تان شود. برای جلوگیری از اتلاف وقت در این گونه موارد می توانید تایم و بازه زمانی مشخصی را بکنید. و در این بازه زمانی مشخص، این وظایف و کارها را انجام دهید و از زمان خود نهایت بهره و استفاده را ببرید.

راهکارهای جلوگیری از اتلاف وقت در محیط کاری

شما با انجام ندادن موارد ذکر شده می توانید تا حد زیادی از اتلاف زمان خود در محیط کاری جلوگیری کنید. و با استفاده از زمان هایی که در اختیارتان قرار دارد، استفاده بهتر و بهینه تری داشته باشید.

 استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه

هر محیط کار و  یا شغلی اقتضائات خاص خود را می طلبد. مخصوصا با پیشرفت تکنولوژی در قرن بیست و یکم، انجام بسیاری از کارها وابسته به اینترنت و رایانه است.  بدون آن ها نمی توان کار خود را پیش برد؛ مخصوصا امروزه برای بهتر انجام شدن، هر کاری و برای جلوگیری از اتلاف وقت در محیط کاری از  نرم افزارهای مرتبط با کار و یا پروژه موردنظر استفاده می شود. مثلا شغلی مانند حسابداری سروکار زیادی با نرم افزار اکسل دارد.

علاوه بر این نرم افزارها، شما با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه می توانید کارهای خود را بهتر و سریع تر پیش برده  و مانع از اتلاف زمان در محیط کاری شوید.

کلام آخر…

در این مقاله به طور خلاصه و بسیار مختصری با عوامل اتلاف وقت در محیط کاری آشنا شدید. شما با به کارگیری نکات گفته شده در باب این موضوع می توانید استفاده بهینه تری از زمان خود در محیط کاری تان برده و همچنین و به تبع آن، میزان بهره وری کاریتان را نیز بالاتر برده و به آن رونق بیشتری ببخشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید