با ویژگی های یک مدیر قاطع آشنا شوید

 

مدیران بهتر است گه گاهی کمی عدم قطعیت و انعطاف پذیری داشته باشند. اما گاهی اوقات هم بهتر است کمی قاطعیت از خود به خرج دهند تا بهتر بتوانند زمام امور را در دستشان بگیرند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با برخی از  مهم ترین ویژگی های  یک مدیر قاطع آشنا کنم.

یک مدیر قاطع چه کسی است؟

مدیر قاطع از یک سری ویژگی های شخصیتی برخوردار است و بر حسب این ویژگی های شخصیتی است که کارمندان یک اداره یا سازمان،  از او به عنوان یک مدیر موفق نام می برند که می تواند امورات شرکت و یا اداره را به خوبی پیش ببرد. برخی از مهم ترین ویژگی های مدیران قاطع عبارت است است از:

1- یک مدیر قاطع می تواند حق خود را بگیرد

یک مدیر قاطع بر سر احقاق حق خود با هیچ کسی شوخی ندارد. به خوبی می تواند از حق و حقوق خود و کارکنان شرکت دفاع کند. البته این قاطعیت به معنی تندخو بودن نیست.

2- مدیران قاطع در همه حال منصفانه رفتار می کنند

یک مدیر قاطع حتی در برخورد با تعارضات مختلف سعی می کند منصفانه رفتار کند تا حقی از کسی ضایع نشود.

3- مدیر قاطع ، اعتماد به نفس بالایی دارد

یکی از مهم ترین ویژگی های مدیران قاطع ، داشتن اعتماد به نفس بالاست. آن ها هیچ وقت در موارد مختلف خود را نمی بازند و با آرامش و طمانینه کامل مسائل سازمانی را حل می کنند.

4- روراست و صادق هستند

یک مدیر قاطع ،  تحت هیچ شرایطی با  کارکنان و سایر اطرافیان خود رودربایستی ندارد و  در مورد مسائل و موضوعات مختلف، صادقانه اظهار نظر می کند.

مدیر قاطع

5- قادر به کنترل احساسات خود هستند

یک مدیر قاطع ، به احساسات هیجانی از قبیل خشم، نا امیدی و… می تواند غلبه داشته باشد و حتی تحت سخت ترین شرایط،  احساسات منفی از خود بروز نمی دهد.

اگر جزو آن دسته مدیرانی هستید که قادر به کنترل احساسات خود نمی باشید، به شما پیشنهاد می کنم در کنار مسئولیت کاری خود، زمانی را هم به انجام تمرینات مدیتیشن و یا حتی شرکت در کلاس های رزمی اختصاص دهید  تا راحت تر بتوانید احساسات خود را آزاد کرده و خود را از بند احساسات مزاحم برهانید.

6- مرزبندی داشته باشید

یک مدیر قاطع مرزبندی مشخصی را در روابط با کارکنان خود رعایت می کند؛ البته این مرزبندی به معنی آن نیست که مدیران دور خود را حصار بکشند و ارتباط خود با کارمندانشان را به حداقل برسانند؛ بلکه بدین معناست که برای کارمندان خود مشخص کنند که برای آن ها چه چیزی خوشایند و چه چیز ناخوشایند است و دقیقا چه انتظاراتی از کارکنان خود دارند.

7- گاهی اوقات دادن جواب منفی هم زیاد بد نیست

یک مدیر قاطع ، هیچ گاه ترس آن را ندارد که گاهی اوقات مجبور باشد به اعضای تیم و کارکنان خود جواب منفی بدهد. وجود اختلاف نظر بین شما به عنوان یک مدیر و دیگران به عنوان اعضای تیم کاری کاملا طبیعی است و قرار نیست مشکلی را ایجاد کند.

8- قرار نیست همیشه پیروز میدان نبرد باشید

شما قرار نیست همیشه پیروز میدان نبرد باشید و این موضوع برای یک مدیر کاملا روشن و هویداست. یک مدیر قاطع برای پیشرفت سازمان و شرکت تحت اداره خود، هر کاری می کند و گاهی اوقات هم اگر لازم باشد از شکست ها درس عبرت می گیرد.

9- داشتن برنامه ریزی دقیق

داشتن برنامه ریزی دقیق در زمینه امور شرکتی و یا سازمانی هم می تواند در لیست یکی از مهم ترین ویژگی های یک مدیر قاطع قرار گیرد.

یک مدیر قاطع، همیشه برنامه ریزی دقیقی برای مرحله به مرحله کارها و امورات سازمان دارد. به علاوه آن، سایر کارکنان خود را نیز تشویق می کنند که چنین خصوصیتی را در خود تقویت کنند.

تمرین داشته باشید!

اگر به تازگی می خواهید مدیریت یک شرکت و یا ارگان را به عهده بگیرید و یا به دنبال آن هستید که در آینده مدیر شوید، با تمرین ویژگی های خوب در خود، می توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که در آینده تبدیل به یک مدیر قاطع و تاثیرگذار خواهید شد و به خوبی از پس مدیریت امور سازمانی که مسئول آن هستید، برخواهید آمد.

همان طور که در اول مقاله به آن اشاره کردم، علاوه بر قاطع بودن باید کمی هم انعطاف پذیر باشید. در این مورد به شما پیشنهاد می کنم حتما سری به مقاله”رازهای تبدیل شدن به یک مدیر موفق” بزنید. در کنار اینکه قاطعیت دارید، بتوانید با وفق دادن خود به شرایطی که ممکن است در محل کارتان پیش بیاید، هر روز موفق تر از دیروزتان شوید و در سمت مدیریتی خود پیشرفت بهتری داشته باشید.

مدیریت پروژه

برای مدیریت بهتر پروژه ها علاوه بر داشتن قاطعیت و بهره گیری از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق، بهتر است کمی به آن چاشنی تکنولوژی و فناوری روز را هم اضافه کنید تا روز به روز شاهد موفقیت بیشتری در سمت شغلی خود و ارگان تحت نظرتان باشید.

به همین منظور، به شما مدیران عزیز  سازمان ها و همچنین مدیران پروژه های ساختمانی پیشنهاد می دهم که در کنار کار خود از نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی( مدیران پروژه های ساختمانی) استفاده کنید تا نتایج بهتری را شاهد باشید.

سخن آخر

در این مقاله، با ویژگی های شخصیتی یک مدیر قاطع آشنا شدید. داشتن این خصوصیات و ویژگی ها برای مدیر بودن قطعا الزامی است. با به کار بردن دو عنصر قاطعیت و آگاه بودن از ویژگی مدیران موفق، تبدیل به یک مدیر و رهبر تاثیر گذار در محیط کارتان خواهید شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید