مدیریت ریسک در پروژه به چه معناست؟

در این مقاله می خواهیم به بررسی مدیریت ریسک در پروژه بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه بمانید.

تعریف ریسک

قبل از آن که به بررسی مدیریت ریسک در پروژه بپردازیم، در ابتدا می خواهیم واژه ریسک را برای شما تعریف و معنا کنیم.

ریسک، یک رخداد غیر مسلم و غیر قابل پیش بینی است که می تواند بر روی اهدافی که دارید تاثیرگذار باشد. اهداف شما می تواند پروژه ای، کسب و کار و… باشد.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک بدان معناست که شما در شرایط ریسک حاصل شده بدانید که باید چه کاری انجام دهید.

نمونه مثال از مدیریت ریسک

به طور مثال اگر شما به دنبال راه اندازی یک کسب و کار و یا انجام یک پروژه هستید، برای این کارتان احتمالا شما نیاز به مجوز دارید و از سازمان مربوطه باید مجوز خود را دریافت کنید. سازمان، برای دریافت مجوز کسب و کار و یا پروژه، زمانی را تعیین می کند و شما برای آن بازه زمانی برنامه ریزی میکنید. اما ممکن است مهم چیز به آن صورت که باید و در موعد مقرر پیش نرود و برنامه ریزی هایتان بر هم بریزد و از این جا به بعد است که باید ریسک به وجود آمده بتوانید مدیریت کنید و از پس آن برآیید.

 

 

فرآیند مدیریت ریسک

1- آشنایی با انواع ریسک هایی که ممکن است که در طول فرآیند پروژه اتفاق بیفتد

2-برنامه ریزی

3- اولویت بندی ریسک ها بر اساس تحلیل کمی و کیفی اهداف کلی پروژه

4- پیاده سازی برنامه ریزی های انجام شده در مورد ریسک های موجود

5- شناسایی ریسک های جدید در حین انجام فرآیند مدیریت ریسک در پروژه

همه این فرآیندهای گفته شده در مدیریت ریسک ، با یکدیگر در ارتباط هستند و هر یک از این فرآیندها می تواند برای پروژه که در هر فاز و مرحله ای قزاز دارد، اتفاق بیفتد.

فرقی ندارد چه نوع پروژه و یا کسب و کاری در دستتان است، در هر پروژه و کسب و کار، یک سری ریسک های پیش بینی نشده وجود دارد. در واقع، در مدیریت ریسک ما با دو نوع ریسک مواجه هستیم:
1- ریسک های معلوم: یعنی آن دسته از ریسک هایی که از قبل برای آن ها برنامه ریزی شده و پاسخ معینی برای آن ها وجود دارد.
2- ریسک نامعلوم: که سرمنشا آن نامشخص است و به صورت ناگهانی اتفاق می افتد.

در  مدیریت ریسک و پاسخ به ریسک های نامعلوم چه اقداماتی را باید در پیش گرفت؟

  • برای موفقیت در پاسخ دهی به ریسک های نامعلوم در فرآید مدیریت ریسک، سازمان باید متعهد باشد که به انواع ریسک های موجود در مدیریت ریسک، از جمله ریسک های نامعلوم توجه ویژه ای دارد و برای آن ها راه حل اندیشیده است.
  • بر روی ریسک اتفاق افتاده باید تمرکز کرد تا به بهترین شکل و شیوه بتوان آن را مدیریت کرد. بدون تمرکز بر روی ریسک اتفاق افتاده، ممکن است اثر این ریسک نامعلوم در پروژه افزایش یابد و  منجر به شکست پروژه شود.
  • بدین منظور، ریسک ها باید به طور دقیق شناسایی شوند و سپس مراحل گفته شده در فرآیند مدیریت ریسک طی شود. یعنی برای آن برنامه ریزی کنیم، ریسک ها را اولویت بندی کنیم و سپس بر اساس تحلیل کمی و کیفی، برنامه هایی که برای مدیریت ریسک در نظر داریم را پیاده سازی کنیم و در مرحله آخر، با توجه به نوع پروژه، ریسک های جدیدی که ممکن است در  حین انجام پروژه اتفاق بیفتد را شناسایی و برای آن ها نیز برنامه ریزی و اولویت بندی داشته باشیم.

همه افراد تیم پروژه را در جریان بگذارید

همه افراد تیم پروژه را در جریان بگذارید
جلسه

 

بهتر است برای مدیریک ریسک بهتر ، همه افراد پروژه را در جریان بگذارید. هر فرد از تیم بسته به میزان تخصص و نقشی که در مدیریت ریسک دارد، می تواند کمک کند تا فرآیند مدیریت ریسک ، بهتر پیش برود.

شما تیم و افراد خود را می توانید از طریق انواع نمودارها و یا با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی( مخصوص مهندسان عمران) در جریان ریسک پیش آمده بگذارید تا فرآیند ریسک بهتر بتواند مدیریت شود.

در فرآیند مدیریت ریسک ، از کارشناسان کمک بخواهید

در مدیریت ریسک ،از کارشناسان کمک بخواهید

به علاوه اعضای تیم خود، برای بهتر پیش بردن فرآیند مدیریت ریسک همچنین می توانید از سایر کارشناسان در حوزه مدیریت ریسک پروژه مربوطه کمک بگیرید.

این کارشناسان باید توسط مدیر پروژه، شناسایی و به کار گرفته شوند. از آنان دعوت کنند و از تجارب آن ها در راستای مدیریت ریسک بهتر و کاراتر کمک بخواهند.

سخن پایانی…

هدف از این مقاله آشنایی با انواع ریسک های موجود در  پروژه و ارائه راهکار به منظور مدیریت بهتر ریسک در پروژه بود. مدیریت ریسک ، می تواند نقش و اهمیت زیادی در پیشبرد بهتر اهداف پروژه داشته باشد. عدم مدیریت صحیح ریسک های موجود در پروژه می تواند به شکست پروژه بیانجامد و به قول معروف، همه رشته ها را پنبه کند.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید