مدیریت پروژه اسکرام

مدیریت پروژه اسکرام، یکی از روش های مدیریت پروژه به سبک نوین است. که میتواند راه حلی برای مدیریت بهتر پروژه های پیچیده باشد. اگر شما هم مدیر یک پروژه پیچیده هستید. مطالب این مقاله را از دست ندهید.

معنی لغوی اسکرام

اسکرام در لغت به معنی افرادی  است که همدیگر را هل میدهند. همچنین یکی از بخش های بازی راگبی است. که در آن بازیکنان تیم مانند زنجیر به یکدیگر میچسبند. سرهای خود را پایین انداخته و به بازیکنان حریف فشار میآورند تا توپ را بین شان پرتاب نمایند.

اما جدای از معنی لغوی اسکرام، در این مقاله هدف ما این است که شما را با مدیریت پروژه های پیچیده به سبک اسکرام آشنا کنم. در ادامه مقاله مطالب بیشتری را در رابطه با آن دریافت خواهید کرد.

 

مدیریت پروژه اسکرام

مبدع روش مدیریت پروژه اسکرام

مبدع روش مدیریت پروژه اسکرام، افرادی به نام هیروتاکا تاکوچی و ایکوجیرو نوناکا هستند. که این روش نوین مدیریتی را با هدف مدیریت بهتر پروژه های بزرگ و پیچیده ابداع کردند. این روش را ابتدا مدیران آمریکایی به کار گرفتند و سپس در دهه 90 میلادی، توسط افرادی به نام کن شوابر و جف ساترلند ارتقا یافت و در سرتاسر جهان فراگیر شد. بسیاری از مدیران برای مدیریت پروژه های خود از این روش استفاده کردند.

آشنایی با مدیریت پروژه اسکرام

مدیریت پروژه اسکرام، یک چهارچوب انعطاف پذیر است. که افراد تیم پروژه از جمله مدیر پروژه کمک میکند تا با پیدا کردن راه حل های منطبق با هر یکی از مراحل اجرایی پروژه های پیچیده بتوانند، پروژه و یا محصول نهایی خود را با موفقیت به پایان برسانند.

این روش به جای ارائه یکسری دستورالعمل ها و قوانین خاصی سعی دارد. تا با هدایت تعاملات و روابط افراد تیم پروژه را به سر منزل مقصود برساند. با استفاده از این روش همچنین روند کارهای پروژه روال انجام آن بهبود یافته و بازدهی آن افزایش می یابد.

نیاز به افراد بیشتر مدیریت اسکرام

از آن جا که مدیریت پروژه های پیچیده نیازمند تعداد افراد بیشتری با مهارت های گوناگون است. با استفاده از روش اسکرام که یک رویکرد تعاملی دارد. افراد پروژه با یکدیگر آموخته ها و مهارت هایشان را به اشتراک میگذارند. تا با کمک انجام تعاملات بیشتر و یادگیری ملهارت های جدیدتر و مدیریت ریسک های موجود در پروژه، پروژه مدنظر را به نحو مطلوب انجام داده. آن را به کارفرما و در نهایت، مشتری پروژه تحویل دهند.

 

بهره وری مدیریت پروژه اسکرام چیست؟

برای بهره بردن هر چه بهتر از روش مدیریت پروژه اسکرام، چه اصولی را باید رعایت کرد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم.

مشخص کردن محدوده پروژه

به منظور بهره گیری بهتر از روش مدیریت پروژه اسکرام باید محدوده پروژه را به طور دقیق معین و برای آن تعاریف مشخصی را ارائه کرد تا در صورتی که در میانه اجرا و پیاده سازی هر یک از مراحل، پروژه تان از خط مشی اصلی اهداف پروژه خارج شد. آن را با سرعت شناسایی و با اهداف کلان پروژه سازگار کرد.

بررسی ریسک های احتمالی موجود در پروژه

به منظور شناسایی و مدیریت ریسک ها و مشکلات بالقوه و احتمالی موجود در هر پروژه ای، از همان ابتدا افراد تیم پروژه باید با کمک و همفکری یکدیگر ریسک های احتمالی موجود در هر یک از مراحل انجام و اجرای پروژه را شناسایی و برای هریک از آن ها از قبل راه حل ارائه دهند. تا در صورت نیاز و در موقعیت مناسب و با صرف کم ترین زمان، از  راه حل های ارائه شده به منظور مقابله با ریسک استفاده کرد.

شفاف بودن روال کار و دوری از ابهام

همچنین برای اجرای بهتر این روش نوین مدیریتی به منظور اداره هرچه بهتر پروژه های پیچیده، لازم است که روند و روال انجام کار را برای افراد تیم پروژه و به منظور شکل گیری تعاملات بهتر برای حل مسائل مربوط به مدیریت پروژه های پیچیده شفاف سازی کرد. زیرا عدم شفافیت، میتواند منجر به بالاتر رفتن ریسک، افزایش هزینه و عدم مدیریت صحیح هزینه های پروژه، از دست رفتن کنترل پروژه و در نهایت شکست در پروژه گردد.

 

مدیریت پروژه اسکرام

نقش های اصلی مدیریت پروژه اسکرام

نقش های اصلی مدیریت پروژه اسکرام که شامل مالک پروژه، مدیر اسکرام و تیم اسکرام است. در ادامه بررسی این سه نقش پرداخته ایم.

مالک پروژه

مالک پروژه و یا محصول، مسئول بخش تجاری پروژه است. وظیفه او این است که درباره روند و اهداف پروژه و محصول مورد انتظار از جانب مشتری پروژه را برای تیم پروژه شفاف سازی و به طور دقیق مشخص کند.

همچنین او باید بتواند با سایر رقبای خود در بازار به قوی ترین شکل ممکن و با استفاده از روش های نوین مدیریت پروژه مثل اسکرام ، مقابله کرده و برتری برند خود را در بازار پر هیاهوی رقبا یبتواند حفظ کند.

مدیر اسکرام

مدیر اسکرام در واقع نقش معلم و راهنمای تیم را ایفا میکند. آن ها برای اعضای تیم پروژه مشخص میکنند که هر یکی از آن ها دقیقا چه وظایفی در جریان اجرای پروژه بر عهده دارند. همچنین آن ها بر روی تمامی مراحل پروژه و اطمینان از  نحوه اجرای  هر یک از مراحل پروژه، به طور دقیق بر روی تمامی جنبه های پروژه نظارت دارند. تا در نهایت بهترین محصول به مشتری پروژه ارائه گردد.

او همچنین وظیفه دارد که بار روانی و اضطراب اعضای تیم را کاهش دهد. که ناشی از سخت بودن انجام مراحل پروژه و سرسخت بودن رقبای بازاری پروژه است. او با انگیزه دادن به آن ها باید مدیریت کند. آن ها را تشویق به استفاده از قوای خلاقیت و روش های نوگرایانه کند. تا اعضای تیم بتوانند پروژه را به نحو مطلوب پیش ببرند.

تیم اسکرام

تیم اسکرام نیز وظیفه دارد که وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند. مهارت و تجریه های خود را در اختیار سایر اعضای تیم قرار دهند. با استفاده هرچه بیشتر از قوای خلاقیت خود، پروژه را با انگیزه و تعهد لازمه مدیریت پروژه های پیچیده پیش ببرند.

استفاده از نرم افزار

به منظور اجرای بهتر و دقیق تر روش مدیریت پروژه اسکرام و اجرای بهتر پروژه های پیچیده میتوانید از نرم افزارهای مدیریتی همچون نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی ( برای پروژه های عمرانی) به منظور انجام یک برنامه ریزی صحیح و مطابق با اولویت بندی هر یکی از پروژه های پیچیده، کنترل پروژه تان را درست گرفته و ریسک های بالقوه موجود در مسیر مدیریت پروژه را بهتر مدیریت نمایید.

سخن آخر

در این مقاله با مدیریت پروژه اسکرام، کاربردها و مزایا آن آشنا شدید. دریافتید که این روش مدیریت نوین برای پروژه های پیچیده، بر پایه و اصول تعاملی و ارتباطی استوار است. که بدون آن که بخواهد یکسری دستورالعمل های خاص را به مدیران پروژه تحمیل کند. به اعضای تیم پروژه در بهتر پیش رفتن جریان مدیریت پروژه و انجام موفق آن کمک کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید