با نقش اولویت بندی در مدیریت پروژه آشنا شوید

همان طور که می دانید و در مقالات سری قبل نیر به اهمیت اولویت بندی فعالیت های روزانه پرداخته شد، می تواند به ما کمک کند که در انجام کارهای خود موفق تر باشیم و مدیریت زمان بهتری داشته باشیم و از اتلاف وقت جلوگیری کنیم. حالا تفاوتی ندارد که این اولویت بندی در مورد فعالیت های روزانه باشد و یا در مورد فعالیت های مربوط به به مدیریت پروژه کاری. در این مقاله به بررسی نقش اولویت بندی در مدیریت پروژه خواهیم پرداخت.

اهمیت اولویت بندی در مدیریت پروژه

همان طور که در اول مقاله ذکر شد، اولویت بندی نه تنها مختص به فعالیت های روزانه نیست؛ بلکه از آن می توان در انجام پروژه های کاری نیز  استفاده کرد و به دلایل زیر، اولویت بندی در مدیریت پروژه نیز میتواند حائز اهمیت باشد:

1- احتمال به سرانجام رسیدن پروژه و جلوگیری از شکست پروژه

در مدیریت پروژه بسیار مهم است که کارهای مرتبط با پروژه را اولویت بندی کنیم. اولویت بندی در مدیریت پروژه  می تواند احتمال موفقیت و به سرانجام رسیدن پروژه را افزایش دهد؛ زیرا شما می دانید که در درجه اول کدام یکی از کارها اول باید انجام شوند و برای آن ها برنامه زمانبندی دارید؛ زیرا برخی کارهای پروژه اگر در زمان خود انجام نشوند، میتواند منجر به اتلاف وقت پروژه و شکست پروژه شود و اولویت بندی فعالیت های پروژه می تواند از بروز همه این مشکلات جلوگیری کند.

 

اولویت بندی در مدیریت پروژه

2- مدیریت زمان

اولویت بندی به شما مدیریت زمان را می آموزد و این که چگونه از اتلاف وقت در هنگام انجام پروژه جلوگیری کنید. به علاوه، با یادگیری تکنینک های مدیریت زمان مطمئنا بهتر خواهید توانست با استفاده از انجام اولویت صحیح در حین مدیریت پروژه و انجام فعالیت های مرتبط با پروژه، پروژه مدنظر را بتوانید به سر منزل مقصود برسانید.

3- اولویت بندی در مدیریت پروژه با مدیریت هزینه

اولویت بندی در مدیریت پروژه همچنین می تواند منجر به کاهش هزینه و مدیریت هزینه بهتر شود و از اتلاف منابع مالی مورد نیاز برای انجام فعالیت های مهم و اولویت دار پروژه و بالطبع شکست پروژه جلوگیری کند.

4- کیفیت بهتر انجام کارهای پروژه

اولویت بندی می تواند به مدیر پروژه و اعضای تیم او کمک کند تا کارهای پروژه را با کیفیت بالاتری انجام دهد.

5- حذف کارهای بیهوده غیر مرتبط با پروژه

شما مدیران پروژه با اولویت بندی کارهای پروژه بهتر خواهید توانست کارهای بیهوده در حین انجام پروژه را شناسایی کنید و با انجام ندادن آن ها از زمان خود نهایت استفاده را ببرید و آن ها را انجام کارهای اولویت دار در حین مدیریت پروژه کاری اختصاص دهید.

6- افزایش پایبندی اعضای تیم کاری به انجام بهتر پروژه

وقتی شما از همان آغاز فعالیت پروژه، برای آن برنامه ریزی دقیق انجام میدهید و فعالیت های پروژه را به ترتیب اهمیت آن اولویت بندی میکنید، در واقع توانسته اید پایبندی اعضای تیم به انجام بهتر و با کیفیت تر پروژه و به سرانجام رساندن اهداف پروژه متعهد کنید.

7- افزایش قدرت تصمیم گیری و حل مسئله

اولویت بندی در مدیریت پروژه می تواند نقش بسیار مهمی در افزایش قدرت تصمیم گیری و حل مسئله ایفا کند. اولویت بندی پروژه به شما کمک خواهد کرد تا تصمیمات بهتری در رابطه با نحوه انجام پروژه اتخاذ کنید و همچنین قدرت حل مسئله را نیز در شما افزایش خواهد داد و میدانید بسته به نوع پروژه و روش مدیریت پروژه چه طور باید با مسائل مرتبط با فعالیت های پروژه برخورد کنید.

 

اولویت بندی در مدیریت پروژه

8- افزایش قدرت نه گفتن

اولویت بندی در مدیریت پروژه به شما خواهد آموخت که بر اساس منابع مالی و انسانی و براساس هدفی که دارید یک پروژه را برای انجام دادن انتخاب کنید؛ اولویت بندی در واقع میتواند به شما قدرت نه گفتن را بیاموزد؛ به شما بیاموزد که با توجه به اهداف شرکت و منابعی که در اختیار دارید، یک پروژه را انجام دهید یا نه.

نحوه اولویت بندی در مدیریت پروژه

اولویت بندی در مدیریت پروژه باید به صورت مشخصی انجام شود. در ادامه نحوه اولویت بندی پروژه را  ارئه داده ایم.

1- اولویت بندی در مدیریت پروژه بر اساس سود و منفعت شرکت

شما مطمئنا نمی توانید در جهت ضرر و زیان اهداف پروژه ای خود گام بردارید و اگر مضرات انجام یک پروژه از فواید آن بیشتر است، بهتر است در هنگام مدیریت پروژه، آن را از لیست اولویت بندی خارج کنید.

2-  در اولویت بندی در مدیریت پروژه کمی انعطاف پذیری به خرج دهید

اوضاع همیشه ثابت نبوده و متغیر است و انجام پروژه ای که در یک زمان انجام برای شما مهم و فوری بوده، در زمان حال آن اهمیت و ارزش تجاری سابق را ندارد.

3- بعد از انجام پروژه های بزرگ و پیچیده، به انجام پروژه های کوچکتر بپردازید

اگر اولویت شما این است که اول پروژه های بزرگتر را انجام دهید، اول به انجام این نوع پروژه ها بپردازید.؛ اما این که بخواهید دائما به انجام پروژه های بزرگتر بپردازید، هم انرژی شما به عنوان مدیر پروژه تخلیه میشود و هم انرژی برای اعضای تیم شما باقی نخواهد ماند و انگیزه کاری آنان کاهش می یابد.

سخن آخر…

در این مقاله با اهمیت اولویت بندی در مدیریت پروژه آشنا شدید و دریافتید که اولویت بندی چه در انجام کارهای روزمره و چه در انجام پروژه های کاری میتواند با اهمیت باشد و مدیریت زمان بهتری داشته باشید، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله تان را افزایش دهد، قدرت نه گفتن شما را بالا ببرد، پایبندی اعضای تیم پروژه را بالاتر ببرید و…

همچنین با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به تناسب نوع پروژه ای که در دست دارید، با اولویت بندی بهتر و برنامه ریزی دقیق تر بهتر خواهید توانست به اهداف نهایی پروژه دست یابید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید