اثر هاله در مدیریت پروژه و خطاهای ناشی از آن

اثر هاله در مدیریت پروژه؛ آیا در حوزه مدیریت پروژه چنین چیزی به گوشتان خورده است و میدانید که این اثر هاله ای چگونه میتواند منجر به بروز خطا در جریان مدیریت پروژه شود؟ در این مقاله با من همراه باشید تا شما را با این اصطلاح بیشتر آشنا سازم.

یک مدیر پروژه باید چه تخصص هایی داشته باشد؟

قبل از پرداختن به مقوله اثر هاله در مدیریت پروژه، در ابتدا میخواهم سوالی را از شما بپرسم. یک مدیر پروژه باید چه تخصص هایی داشته باشد؟ شاید در پاسخ این طور بگویید که بستگی به نوع پروژه دارد. که یک پروژه ساختمانی باشد و یا یک پروژه فنی.

این پاسخ میتواند تا حدودی صحیح باشد. اما نه به طور کامل؛ زیرا در این پاسخ داشتن تخصص مدیریت پروژه در نظر گرفته نشده است. داشتن تخصص میتواند تا حدودی حائز اهمیت باشد و به اجرای موفق پروژه کمک کند، اما نه به طور کامل.

این همان اثر هاله در مدیریت پروژه است. که ممکن است فرد کارفرما بنا به نوع پروژه و به عنوان مثال برای یک پروژه ساختمانی، با خود فکر کند. که چون فرد مورد نظر مهندس عمران است، پس دیگر نیازی نیست که در زمینه مدیریت پروژه تخصص داشته باشد. و  تنها داشتن تخصص در زمینه پروژه را برای استخدام آن شخص کافی بداند. در حالی که چنین طرز تفکری میتواند اشتباه باشد.  حتی ممکن است کار به شکست پروژه ختم شود.

 

اثر هاله

نمونه مثال

شما یک مهندس عمران را در نظر بگیرید که برای مدیریت یک پروژه ساختمانی استخدام شده است. این فرد هیچ زمینه، تخصص و مهارتی در زمینه مدیریت پروژه ندارد و نمیداند که چگونه باید تیم خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر در پروژه هدایت کند.

چنین فردی با مباحث مهم در زمینه مدیریت پروژه مثل مدیریت زمان و لزوم داشتن برنامه زمانبندی برای برنامه ریزی پروژه، مدیریت کیفیت، مدیریت تدارکات جهت مدیریت هزینه، مدیریت ریسک پروژه، ترسیم ساختار شکست کار (WBS)، روش های مدیریت هوشمند پروژه ، استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی و… آشنا نیست.

قطعا پروژه با شکست مواجه خواهد شد و دلیل آن نیز همین طرز تفکر ” اثر هاله” است که ممکن است، برخی کارفرمایان به آن اعتقاد داشته باشند و ناخواسته پروژه را به شکست بکشانند.

 

 

اثر هاله

چرا اثر هاله رخ میدهد؟

اثر هاله به این دلیل رخ میدهد که افراد در زمینه های مختلف یک چیز را بر اساس ظاهر قضیه قضاوت می کنند و در زمینه مدیریت پروژه نیز کارفرمای پروژه نیز ممکن است. چنین اشتباهی را مرکتب شود. و فردی را  صرفا بر اساس داشتن تخصص در نوع پروژه، همه کاره و همه فن حریف بداند که میتواند از پس همه کارهای پروژه مثل مدیریت پروژه نیز برآید و او را به عنوان مدیر پروژه استخدام کند.

ضرورت دانستن در مورد اثر هاله در مدیریت پروژه

دانستن اطلاعاتی در مورد اثر هاله به کارفرمایان و…. میتواند کمک بزرگی بکند. زیرا  میتواند کارفرمایان پروژه را از انجام خطا در هنگام استخدام افراد به منظور مدیریت و اجرای پروژه بر حذر دارد. مخصوصا در زمینه کارهای پروژه ای که کارفرما باید دقت کند، که یک فرد علاوه بر داشتن تخصص کافی در زمینه پروژه مد نظر، اصول مدیریت پروژه را نیز بداند و در آن زمینه تجربه و تخصص داشته باشد.

به کاربردن اثر هاله در مدیریت پروژه توسط کارفرمایان میتواند منجر به اتلاف زمان پروژه، از دست رفتن انگیزه اعضای تیم برای ادامه پروژه ( به دلیل آن که مدیر پروژه تخصصی در زمینه مدیریت پروژه ندارد) و در نهایت تحمیل هزینه و خسارت مادی فراوان و شکست پروژه منجر شود.

 

اثر هاله

راه حل

برای جلوگیری از بروز خطا و یا همان اثر هاله، در هنگام استخدام فرد مورد نظر به عنوان مدیر پروژه کافی است، که کارفرمای پروژه تخصص، تجربه و تحصیلات فردی را که میخواهد او را به عنوان مدیر پروژه استخدام کند را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد. و از میان افرادی که برای استخدام در رده شغلی مدیر پروژه به یک شرکت مراجعه میکنند، کارفرما آن فردی را استخدام کند. که هم در زمینه پروژه اطلاعات کافی داشته باشد و هم مدیریت پروژه بداند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد اثر هاله در مدیریت پروژه مطالبی را فراگرفتید. اثر هاله نه تنها در مورد مدیرییت پروژه های کاری، بلکه میتواند در موقعیت های مختلف اجتماعی و در شرایط مختلف رخ دهد. و افراد را دچار خطا کند.

اثر هاله در واقع، قضاوت بر اساس ظاهر است. که در مورد پروژه های کاری، کارفرما فردی را به عنوان مدیر پروژه استخدام میکند. که به طور مثال صرفا اطلاعات فنی مرتبط با پروژه را میداند و تخصص و دانشی در زمینه مدیریت پروژه ندارد و این میتواند پروژه را به شکست منجر کند.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید