با اشتباهات رایج در مدیریت هزینه پروژه آشنا شوید…

همان طور که به خوبی می دانید و در مقالات قبلی به خوبی با آن اشنا شدید، مدیریت هزینه یکی از بخش های مهم هر پروژه است که مدیریت صحیح آن می تواند پروژه را به درستی پیش ببرد. در این مقاله می خواهیم شما را با نمونه هایی از اشتباهات رایج در مدیریت هزینه پروژه آشنا کنیم.

اشتباهات رایج در مدیریت هزینه پروژه

اشتباهات رایج در مدیریت هزینه پروژه همراه خود خسارت های زیادی را به همراه دارد. با دانش در مورد این اشتباهات می توانید از این خسارت ها جلوگیری کنید. در ادامه به چند نمونه از این اشتباهات رایج اشاره خواهیم کرد.

اشتباهات رایج در مدیریت هزینه

1- ضعف در مدیریت اعضای تیم پروژه

تا زمانی که یک مدیر پروژه نتواند اعضای تیم خود را به خوبی هدایت و رهبری کند و نتواند به اعضای تیم خود روحیه لازم برای انجام پروژه را بدهد تا بتواند از ایده های آن ها بهره بگیرد، بالطبع در کیفیت و نحوه انجام پروژه تاثیر منفی دارد و منجر به افزایش های پروژه خواهد شد.

راه حل: استخدام مدیر پروژه ماهر با روابط عمومی و سطح ارتباطات اجتماعی بالا و مدیریت صحیح منابع انسانی

2- استفاده نکردن از افراد متخصص در حوزه برآورد هزینه های پروژه

همان طور که استخدام مدیر پروژه ماهر با روابط عمومی بالا مهم است، استفاده از تیم کاری متخصص و کاربلد نیز می تواند منجر به کاهش هزینه و مدیریت صحیح هزینه پروژه شود. عدم استفاده از افراد متخصص می تواند منجر به بروز  اتفاقات فاجعه آمیز و یا حتی بعضا جبران ناپذیر شود.

راه حل: مدیریت منابع انسانی صحیح و استخدام افراد ماهر در حوزه مدیریت هزینه پروژه

3- عدم مدیریت ریسک

عدم مدیریت ریسک و تحلیل انواع ریسک های موجود در یک پروژه می تواند ما را در مدیریت هزینه دچار اشتباه کند و یکی از اشتباهات رایج در مدیریت هزینه پروژه است که مطمئنا در مراحل بعدی انجام پروژه، منجر به افزایش هزینه برای انجام پروژه خواهد شد که حتی می تواند منجر به شکست پروژه شود.

راه حل: انجام تحلیل ریسک های موجود در پروژه در مراحل آغازین و طرح اولیه برای انجام پروژه و سپس اولویت بندی و طبقه بندی انواع ریسک های موجود در پروژه و انجام برنامه ریزی دقیق برای انجام آن ها

4- عدم مدیریت صحیح زمان

اشتباهات رایج در مدیریت هزینه

همان طور که می دانید و به اندازه کافی با نقش مدیریت زمان صحیح در پیشبرد بهتر کارها آشنا هستید، مدیریت زمان در زمان برآورد و مدیریت هزینه پروژه هم میتواند به کار آید؛ به این معنی که در هر زمان و هر مرحله از انجام پروژه، باید برنامه زمانبندی صحیحی برای مدیریت هزینه هر نوع پروژه ای که در دست داریم، داشته باشیم و بدانیم چه میزان باید هزینه کنیم.

راه حل: تهیه برنامه زمان بندی برای انجام هر یک از بخش های پروژه

5- عدم تفکیک صحیح پروژه ها از یکدیگر در هنگام مدیریت هزینه پروژه

عدم تفکیک صحیح پروژه ها از یکدیگر در هنگام مدیریت هزینه پروژه نیز می تواند از جمله اشتباهات رایج در هنگام برآورد هزینه های پروژه باشد. تا زمانی که ندانیم کدام یکی از بخش های پروژه نیاز به انجام هزینه بیشتر و کدام یک از بخش های یک پروژه، نیاز به انجام هزینه کم تری دارد، شرکت دچار کمبود بودجه شده و برای انجام بخش های اصلی تر  و مهم تر پروژه ممکن است بودجه ای موجود نباشد.

راه حل: انجام برآورد دقیق از میزان هزینه مورد نیاز در هنگام برنامه ریزی برای انجام پروژه

مدیریت هزینه پروژه با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه

علاوه بر  بهره گیری از راهکارهای گفته شده برای مدیریت بهتر هزینه پروژه، شما می توانید از  فناوری های روز  و نرم افزارهای جدید نیز برای مدیریت هزینه پروژه و انجام برآورد دقیق تر از میزان هزینه های پروژه استفاده کنید. به این منظور شما می توانید از  دو نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی ، به تناسب نوع پروژه ای که در دست دارید استفاده کنید.

سخن آخر…

در این مقاله با اشتباهات رایج در مدیریت هزینه پروژه آشنا شدید. مدیریت هزینه پروژه از مهم ترین بخش های هر پروژه است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و عدم توجه به راهکارهای ارائه شده در مدیریت هزینه می تواند بسیار هزینه ساز باشد و ادامه روند پروژه را با مشکل مواجه کند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید