ویژگی های پروژه پیچیده و نحوه مدیریت آن

در این مقاله میخواهیم شما را با ویژگی های پروژه پیچیده آشنا کرده تا با آشنایی با ویژگی پروژه های پیچیده، به عنوان یک مدیر پروژه راحت تر بتوانید از پس انجام پروژه های پیچیده برآیید.

 

مدیریت پیچیده

ویژگی های پروژه پیچیده چیست؟

در اینجا به 6 مورد از ویژگی های پروژه پیچیده اشاره کرده ایم. در ادامه مقاله به بررسی این موارد می پردازیم.

1- اندازه پروژه

یکی از شاخص ترین ویژگی های پروژه پیچیده می تواند سایز پروژه باشد. هر چه قدر اندازه پروژه بیشتر باشد. نیاز به برنامه ریزی دقیق تر و اولویت بندی های اصولی و مدیریت ریسک بهتری داریم و بسیار اهمیت دارد که بنا به میزان بزرگی پروژه، روش مدیریت پروژه مناسب را برای پیشبرد بهتر پروژه های پیچیده به کار بگیریم.

2- هزینه پروژه

یکی دیگر از معیار ها و ویژگی های پروژه پیچیده، میزان هزینه آن است. بالطبع هر چه پروژه پیچیده تر باشد، نیاز انجام هزینه بیشتری دارد که بخشی از این هزینه ها شامل استخدام تیم متخصص و زبده در زمینه انجام پروژه است. مخصوصا در پروژه های پیچیده بسیار مهم است تا با نحوه مدیریت هزینه در پروژه های پیچیده آشنایی داشته باشیم و بودجه ای که در اختیار داریم را بیهوده هدر ندهیم.

3- میزان ارتباطات

بین میزان پیچیدگی پروژه و همچنین میزان تعاملات و ارتباطات لازم برای مدیریت پروژه های پیچیده، رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی هر چه قدر پروژه پیچیده تری در اختیار داشته باشیم، نیاز  به تعاملات گسترده تر  نیز خواهیم بود. یعنی باید با تعداد اعضای تیم بیشتری در ارتباط باشیم.

4- مواجهه با تضادهای فرهنگی

ممکن است پروژه پیچیده شما نیاز  به کمک گرفتن از کارشناسان خارجی باشد و بالطبع آشنایی با فرهنگ کشوری که از آن جا کارشناس خارجی درخواست میکنیم، بسیار اهمیت دارد.

5- افراد ذینفع پروژه

در پروژه های پیچیده، راضی نگه داشتن اعضای ذینفع پروژه که به هر نحوی از جمله تامین مالی پروژه با شما تعامل دارند. بسیار مهم بئده و البته کار سختی است که بتوانیم در یک پروژه پیچیده، همه ذینفعان را راضی نگه داریم تا روند پروژه مان دچار شکست نشود.

 

مدیریت پیچیده

6- در پروژه های پیچیده، هیچ چیز قطعی نیست!

در مورد پروژه های پیچیده هیچ چیز قطعی وجود ندارد. بسته به میزان بزرگی و پیچیدگی پروژه، در حین پروژه امکان دارد که نیاز به افراد بیشتری برای انجام پروژه داشته باشیم، هزینه بیشتری انجام دهیم و…

مدیریت پروژه های پیچیده چگونه است؟

با استفاده از سیستم آموزش مدرن و راهکاری های جدید می توانید به مدیریت پروژه پیچیده بپردازید.

روش های سنتی را کنار بگذارید

برای مدیریت بهتر پروژه های پیچیده باید روش های مدیریت کلاسیک و سنتی را کنار بگذاریم و مدیریت مدرن را جایگزین آن کنیم. مخصوصا در قرن بیستم که شاهد پیشرفته های بسیار در زمینه IT و هوش مصنوعی هستیم، شرایط ایجاب میکند که کارفرمایان و کسانی که مدیریت پروژه ای را بر عهده دارند. تغییر رویه بدهند و خود را با شرایط جدید وفق دهند و نوآوری و خلاقیت بیشتری در انجام انواع پروژه ها به خرج دهند.

اعضای تیم خود را آموزش دهید

شما مدیران عزیز پروژه و یا کسب و کار می توانید با آموزش تخصصی تر اعضای تیم خود( آموزش نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی )، برقراری ارتباط بهتر با اعضای تیم پروژه و استفاده از ایده های خلاقانه آن ها، گامی در جهت مدیریت مدرن برداشته تا از پس پروژه های پیچیده نیز بتوانید برآیید و آن را با موفقیت به مقصد برسانید.

سخن آخر

اکنون در قرن بیست و یکم شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه فناوری های رایانه ای و هوش مصنوعی هستیم و باید به تناسب دوره ای که در آن زندگی میکنیم، پروژه های پیچیده خود را مدیریت کنین. کارکنان و اعضای تیم خود را آموزش دهیم و آن ها را با انواع تکنولوژی های روز آشنا کنیم تا بهتر بتوانیم پروژه های پیچیده خود را به عنوان یک مدیر پروژه پیش برده و در آن توفیق بیشتری کسب کنیم. آشنایی با شیوه مدیریت مدرن و انواع روش های جدید مدیریت پروژه کمک خواهد کرد تا از پس پیچیدگی پروژه برآییم و بتوانیم مانند یک پروژه ساده و نه چندان پیچیده با آن برخورد کنیم.
در این مقاله با ویژگی های پروژه پیچیده و نحوه مدیریت موثر آن آشنا شدید. به تناسب پیشرفت تکنولوژی و فناوری، پروژه ها نیز پیچیده تر میشوند و مهارت بیشتری را میطلبد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید