کاربرد اثر پیگمالیون در مدیریت پروژه

آیا تا به حال چیزی در مورد اثر پیگمالیون و کاربردهای آن شنیده اید و میدانید چه کاربردی در مدیریت پروژه دارد؟ این واژه در واقع در مواردی به کار میرود که در آن انتظارات بالای مدیر پروژه از اعضای تیم کاری خود موجب آن میگردد. که اعضای تیم پروژه در هنگام اجرای پروژه، عملکرد بهتری از خود نشان دهند تا در نهایت میزان کیفیت پروژه بالاتر برود.

اثر پیگمالیون

در چه موقعیت هایی اثر پیگمالیون می دهد؟

  • اثر پیگمالیون در موقعیت هایی مثل آغاز به کار پروژه به کار میرود. کارفرما پیش شما می آید و با توجه به توانایی هایی که در شما دیده است. از شما انتظار دارد که پروژه را به نحو احسن انجام دهید.  به طور مثال به شما میگوید: که بی صبرانه منتظر است ببیند که محصول نهایی پروژه به چه نتیجه ای میرسد.
  • کارفرما در واقع با گفتن این جمله انتظارات بیشتری از شما دارد.  همین انتظارات بالا موجب آن میشود که انگیزه شما برای بهتر انجام دادن پروژه چندین برابر شود. و تمام سعی خود را به کار گیرید، که  پروژه را به سلامت و با بالاترین کیفیت نهایی به انتها برساید.
  • انتظارات بالای کارفرما از شما باعث میشود، که سخت تر کار کنید و برنامه ریزی دقیق تری را برای رسیدن به اهداف پروژه انجام دهید.  هنگامی که انتظارات بالا و در عین حال مثبت باعث میشود، که شما تمام تلاش خود را برای به موفقیت رسیدن پروژه انجام دهید. در این جاست که میگوییم اثر پیگمالیون رخ داده است.

اثر پیگمالیون یک پدیده روانشناختی

شاید برایتان جالب باشد، که اثر پیگمالیون یک پدیده روانشناختی است. زیرا میتواند به بهترین نحو  انگیزه افراد را  برای نشان دادن استعداد و توانایی هایشان بالاتر ببرد. و موجب خودشکوفایی و به کارگیری خلاقیت بیشتر برای بهتر انجام شدن یک پروژه کاری و یا یک کسب و کار شود.  به طور کلی اثر پیگمالیون در مورد موقعیت هایی صحبت میکند، که در آن نظرات و بازخوردهای مثبت میتواند موجب عملکرد بهتر شود.

 

 

اثر پیگمالیون

دلیل ایجاد اثر پیگمالیون

اثر پیگمالیون به این دلیل اتفاق می افتد، که انتظارات متقابل افراد اعم از  کارفرما و …میتواند بر نحوه رفتار ما تاثیرگذار کند.  ما را به تلاش مثبت در جهت بهتر انجام دادن کارها هدایت کند. این اثر می تواند در هر مکانی از جمله محیط کار، انجام پروژه و موقعیت های مختلف اجتماعی رخ دهد.

سایر کاربرد ها

نه تنها در مورد پروژه های کاری و کسب و کار، بلکه می تواند، در زندگی روزمره مان نیز رخ دهد. به طور مثال، وقتی یک نفر از استعداد فوق العاده ما در زمینه هنر تعریف میکند،. ناخوداگاه میتواند در ما یک انگیزه روانشناختی مثبت ایجاد کند. که به سمت کارهای هنری برویم و استعداد و خلاقیت بیشتری در این زمینه کاری از خود نشان دهیم. و در آن پیشرفت کنیم.

تاثیرات منفی اثر پیگمالیون در مدیریت پروژه

  • اثر پیگمالیون علاوه بر اثرات روانشناختی مثبتی که میتواند داشته باشد. و افراد تیم را به آن واردار کند، که عملکرد بهتری از خود نشان دهند. از طرفی دیگر هم می تواند منجربه بروز استرس بیشتر در میان اعضای تیم و کارمندان شود. زیرا با بالاتر رفتن انتظارات کارفرما از کارمندان خود، کارمندان دچار استرس شده. و ممکن است نتوانند پروژه را آن طور که مدنظر کارفرماست انجام شود. که این میتواند منجر به اتلاف زمان پروژه و یا حتی شکست پروژه منجر شود.
  •  در مواردی میتواند منجر به فرسودگی شغلی نیز شود. انتظارات مدیر و یا کارفرما بالاست و از کارمند خود انتظار دارد، که پروژه را به بهترین نحو ممکن پیش ببرد. کارمندان نیز برای برآورده ساختن انتظارات مدیر و کارفرمای خود تمام تلاش خود را به کار میگیرند. زمان بیشتری را صرف یک پروژه و یا کسب و کار می کنند. و در نهایت می تواند، بر روند پیشرفت پروژه اثر معکوسی بگذارد. که حتی میتوانید منجر به نارضایتی شغلی نیز منجر شود.

سخن آخر

در این مقاله با اثر پیگمالیون و نقش آن در مدیریت پروژه و کسب و کار آشنا شدید. اثر پیگمالیون می تواند هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی داشته باشد. تاثیر مثبت آن میتواند این باشد، که موجب افزایش تلاش و انگیزه کارکنان شود و اثر منفی آن میتواند این باشد که منجر به استرس بیش از حد. نارضایتی شغلی، فرسودگی شغلی، اتلاف زمان پروژه و شکست پروژه شود.

با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه و انجام برنامه ریزی دقیق با استفاده از نرم افزار می توان بر این استرس فائق آمد و شما عزیزان بهتر خواهید توانست که انتظارات مدیریان خود را برآورده و پروژه را با کیفیت مطلوب پیش ببرید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید