آشنایی با داشبورد مدیریت پروژه و کاربردهای آن

داشبورد مدیریت پروژه چیست و چه کاربردی می تواند در مدیریت پروژه داشته باشد؟ در این مقاله با من همراه باشید تا این موضوع را با یکدیگر بررسی کنیم.

گزارش پروژه

یکی از بخش های مهم هر کار و پروژه ای، گزارش کردن است. در مدیریت پروژه نیز گزارش پروژه می تواند مشخص کند که در چه مرحله ای از پروژه هستید و چه کارهای دیگری برای به اتمام رساندن پروژه لازم است که انجام دهید.

گزارش پروژه به شما به عنوان مدیر پروژه کمک میکند تا گره ها و مشکلات احتمالی در پروژه را بهتر بشناسید و مدیریت ریسک بهتری را بتوانید جهت جلوگیری از شکست پروژه ایفا کنید.

کاربرد داشبورد مدیریتی در ارائه گزارش کاری بهتر

کاربرد داشبورد مدیریتی در ارائه گزارش کاری بهتر

در حین گزارش کار ممکن است شما دچار خطا شوید و جزییات کم اهمیت را نیز وارد گزارش پروژه خود نمایید. این موضوع باعث میشود که گزارش پروژه شما بیش از اندازه طولانی و خسته شود و یا حتی شما را از ارائه جزییات با اهمیت تری که می تواند کمک به حل چالش های موجود در پروژه بکند بازدارد و گزارش شما جنبه ویترینی و نمایشی پیدا کند.

استفاده از داشبورد مدیریت پروژه یا  استفاده از “گزارشات یک صفحه ای” می تواند به حل این موضوع کمک زیادی بکند.

شما در این داشبورد یک صفحه ای می توانید به اولویت بندی خود، مهم ترین جزییات پروژه را وارد داشبورد مدیریت پروژه نمایید تا گزارش بهتری به کارفرمای خود ارائه دهید.

همچنین در مراحل بعدی انجام پروژه خود، با استفاده از اطلاعات موجود در این داشبورد، به آسانی میتوانید برنامه ریزی دقیق تری انجام دهید.

ارتباط بهتر با اعضای تیم با استفاده از داشبورد مدیریت پروژه

ارتباط بهتر با اعضای تیم با استفاده از داشبورد مدیریت پروژه

استفاده از داشبورد مدیریت پروژه کمک میکند تا یک مدیر پروژه بتواند ارتباط بهتری با اعضای تیم خود داشته باشد؛ زیرا داشبورد مدیریت پروژه میتواند اطلاعات واحدی از فعالیت های پروژه را برای ادامه پروژه در اختیار همه اعضای گروه قرار میدهد و مانع از آن میشود که اعضای تیم تمرکز خود را بر روی اهداف کلیدی پروژه از دست بدهد.

افزایش قدرت تصمیم گیری اعضای تیم

افزایش قدرت تصمیم گیری اعضای تیم

داشبورد مدیریت پروژه می تواند به شما و اعضای تیم پروژه تان در تصمیم گیری بهتر  کمک کند تا در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را برای پیشبرد اهداف پروژه انجام دهند.

مدیریت بهتر زمان با استفاده از داشبورد مدیریت پروژه

مدیریت زمان

داشبورد مدیریت پروژه به شما کمک میکند تا مدیریت زمان بهتری در حین انجام پروژه خود داشته باشید و برنامه زمانبندی دقیق تری را در اختیار شما قرار میدهد و به شما به طور دقیق میگوید که برای انجام هر مرحله از پروژه، چه میزان زمان لازم است.

سودآوری بیشتر

سودآوری بیشتر

با استفاده از داشبورد مدیریت پروژه موفق خواهید شد تا سودآوری بیشتری از پروژه خود داشته باشید؛ وقتی شما به طور دقیق و با استفاده از داشبورد می دانید که در کدام بخش از پروژه کاریتان نیاز به پیشرفت و گذاشتن زمان بیشتر دارید، بهره وری کاری تان بالاتر  رفته و در نتیجه به سوددهی بیشتری از پروژه خود خواهید رسید.

یک داشبورد مدیریت پروژه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • ارائه خلاصه ای شفاف از مهم ترین فعالیت های پروژه
  • جامع و فاقد جزییات بی اهمیت باشد
  • حاوی موارد کلیدی از ابعاد مختلف پروژه باشد
  • برای نمایش دقیق تر اطلاعات پروژه از انواع جدول، نمودار و … استفاده نماید
  • ساده بودن نوع گزارشات ارائه شده در داشبورد مدیریت پروژه
  • آپدیت بودن گزارش
  • قابلیت انعطاف پذیری گزارشات داشبورد

طریقه ترسیم داشبورد مدیریت پروژه

با استفاده انواع نرم افزارهایی مثل نرم افزار اکسل، نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به آسانی خواهید توانست یک داشبورد مدیریت پروژه ترسیم کنید و از مزایای آن در مدیریت پروژه های مختلف استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله با خلاصه ای از فواید و کاربردهای استفاده از داشبورد مدیریت پروژه آشنا شدید. داشبورد مدیریت پروژه وسیله ای کارا جهت ارائه گزارش یک صفحه ای از مهم ترین و کلیدی ترین فعالیت های پروژه در هر مرحله از انجام پروژه است.

استفاده از این داشبورد به شما در مدیریت زمان، اولویت بندی بهتر در گزارش پروژه، مدیریت ریسک و افزایش قدرت تصمیم گیری بسیار کمک خواهد کرد و همچنین به شما به عنوان یک مدیر پروژه می تواند در رهبری و مدیریت بهتر اعضای تیم  و جلوگیری از شکست پروژه کمک کند.

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید