تحصیلات و مهارت های لازم برای یک مدیر پروژه

در این مقاله می خواهیم در مورد میزان تحصیلات و مهارت های لازم برای مدیر پروژه شدن با شما صحبت کنیم.

همانطور که می دانید، وظایف مدیر پروژه، پیشبرد انواع پروژه ها از آغاز کار تا مقصد است و این که با یک برنامه ریزی دقیق و هدایت تیم در اختیار خود بتواند پروژه را سر موعد تحویل کارفرما بدهد.

اگر  شما هم دوست دارید که بدانید تحصیلات و مهارتهای لازم برای مدیر پروژه شدن چیست و شما هم در آینده قصد دارید که مدیر پروژه شوید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

رشته تحصیلی مدیر پروژه

اگر شما هم در آینده می خواهید مدیر پروژه شوید و هدایت یک پروژه را برعهده بگیرید، قدم اول این است که در هنگام انتخاب رشته برای دانشگاه رشته مدیریت صنعتی و یا کارشناسی مهندسی صنایع را انتخاب کنید و سپس در بازار کار، مشغول به کار شوید.

البته اگر در رشته های دیگر تحصیل کرده اید، با شرکت در کلاس های مدیریت پروژه و کسب تجربه و مهارت های لازم می توانید در این رشته کاری مشغول شوید و صرفا نباید حتما در زمینه رشته های مدیریت صنعتی و یا مهندسی صنایع، تحصیل کرده باشید تا بتوانید در رشته شغلی مدیر پروژه به کارتان ادامه دهید؛ زیرا هر پروژه مهارت و تخصص خاص خود را می طلبد و به همین دلیل نمی توان رشته تحصیلی خاص و مشخصی را برای آن مشخص کرد.

اما تنها داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک کافی نیست و شما لازم است تا به یک سری مهارت های کاربردی برای مدیر پروژه شده نیز مسلط باشید تا بتوانید در کار خود به عنوان مدیر پروژه موفق شوید.

مهارت های لازم برای رشته شغلی مدیر پروژه

صرف نظر از آن که مدیر پروژه باید میزان تحصیلات کافی در زمینه نوع پروژه کاری که می خواهد مدیریت آن را بر عهده بگیرد را داشته باشد،  باید به یک سری مهارت های لازم برای مدیر پروژه شدن هم مسلط باشد. این مهارت ها عبارتند از:

مهارت های مدیر پروژه

داشتن تجربه چه میزان در موفقیت به عنوان مدیر پروژه می تواند تاثیرگذار باشد؟

طبیعتا در هر کار و شغل و هر کسب و کاری و نه صرفا  رشته شغلی مدیریت پروژه، بین میزان موفقیت در رشته شغلی مورد نظر و  داشتن میزان تجربه کافی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد؛ یعنی این که هر چه قدر میزان تجربه کاری شما به عنوان مدیر پروژه بیشتر باشد، در رشته شغلی خود به موفقیت های بیشتری دست خواهید یافت و در هر مرحله می توانید مدیریت پروژه های بزرگتر و تخصصی تری را بر عهده بگیرید و روز به روز در کار خود موفق تر شوید.

سایر اطلاعات لازم برای مدیر پروژه شدن

قبل از آن که بخواهید حرفه مدیریت پروژه را به عنوان شغل آینده تان در نظر داشته باشید، در مورد سایر موارد از جمله میزان ساعات کاری مدیر پروژه، میزان درآمد، مدیریت هزینه ها و فرصت های شغلی مدیر پروژه نیز به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید.

تایم کاری

ساعات کاری مدیر پروژه، بسته به نوع پروژه ای است که هدایت و مدیریت آن را بر عهده دارد؛ گاهی اوقات ممکن است پروژه سنگین و تخصصی باشد و نیاز به وقت و زمان بیشتری برای انجام آن باشد؛ بنابراین نمی توان ساعت کاری مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

فرصت های شغلی

شما بسته به نوع تحصیلات دانشگاهی و مهارتی که به عنوان مدیر پروژه کسب کرده اید، می توانید در رشته های مختلف شغلی مثل بازاریابی، فناوری اطلاعات، ساخت و ساز و… نیز مشغول به کار شوید

میزان درآمد

میزان درآمد مدیر پروژه تا حد زیادی به میزان مهارت و تخصص های لازم برای به عهده گرفتن یک پروژه خاص بستگی دارد که البته این میزان درآمد بسته به مکانی که در آن جا کار می کنید نیز دارد؛ کسانی که به عنوان مدیر پروژه در بخش های دولتی کار می کنند، هر ماه یک میزان حقوق و مزایای مشخص دارند؛ اما شرایط برای آن هایی که در بخش های خصوصی کار می کنند، متفاوت تر است و عواملی مثل میزان توان مالی شرکت، میزان تجربه و تحصیلات، نوع پروژه و… می تواند در میزان درآمد شما به عنوان مدیر پروژه تاثیرگذار باشد.

کلام آخر

در این مقاله با میزان مهارت و تحصیلات لازم برای مدیر پروژه شدن آشنا شدید و دریافتید که مدیریت پروژه بسته به انواع پروژه ها می تواند متفاوت باشد و نمی توان برای آن رشته دانشگاهی خاصی را در نظر گرفت.

همچنین برای موفقیت به عنوان مدیر پروژه، علاوه بر داشتن تحصیلات لازم و تخصصی در زمینه نوع پروژه ای که می خواهید مدیریت آن را بر عهده بگیرید، نیاز به یک سری ابزارها و مهارت های لازمی دارید که می تواند موفقیت بیشتر و ارتقای شغلی شما در این حرفه را تضمین کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید