یک برنامه ریزی دوست داشتنی داشته باشید…

در مقالات پشیین بارها و بارها بر روی فواید انجام برنامه ریزی و مزایا و اهمیت آن تاکید شد. داشتن برنامه ریزی به ما کمک خواهد کرد تا به طور جدی تری برای اهداف و خواسته هایمان تلاش کنیم و هدفمندتر به جلو پیش برویم. اما گاهی برنامه هایمان را طوری کنار هم می چینیم که از آن لذت نمی بریم و در انجام عملی برنامه ریزی های خود اهمال می ورزیم. در این جاست که اهمیت داشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی مشخص می شود. در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا شما را با ویژگی های یک برنامه ریزی دوست داشتنی آشنا کنیم.

چرا برنامه ریزی های خود را دوست نداریم؟

برنامه ریزی دوست داشتنی

  • یکی از دلایل می تواند این باشد که ما به قدر کافی با هدف و خواسته های خود ارتباط برقرار نکرده ایم و از منظر روانشناختی ، تا زمانی که نتوانیم با چیزی ارتباط عاطفی برقرار کنیم، هرگز آن را دوست نخواهیم داشت. در مورد برنامه ریزی نیز همین گونه است؛ تا زمانی که نتوانیم با نوع برنامه ریزی که انجام داده ایم ارتباط خوبی برقرار کنیم، آن را به تعویق می اندازیم و یا هرگز آن را انجام نمی دهیم.
  • یکی دیگر از دلایلی که می تواند در این موضوع دخیل باشد که برنامه ریزی ما یک برنامه ریزی دوست داشتنی نباشد، این است که شاید تعریف دقیق از برنامه ریزی نداشته باشیم. قطعا با داشتن یک تعریف درست از انجام برنامه ریزی می تواند به ما کمک کند که یک برنامه ریزی دوست داشتنی داشته باشیم.
  • یکی دیگر از دلایلی که ما ممکن است نتوانیم یک برنامه ریزی دوست داشتنی انجام دهیم این است که طوری برنام ریزی انجام داده ایم که عملی و واقع گرایانه نبوده است و از خودمان توقع بیش از حد داشته ایم
  • ممکن است یکی دیگر از دلایلی که باعث شود ما نتوانیم یک برنامه ریزی دوست داشتنی انجام دهیم این باشد که خاطرات بدی از نوع برنامه ریزی کردن خود در زمان های پیشین داشته باشیم. بهتر است همه آن خاطرات بد را دور  ریخته و با باور به این که می شود یک برنامه ریزی دوست داشتنی انجام داد پیش رفت و رو به جلو راند.

چه کارهایی باید انجام دهیم تا یک برنامه ریزی دوست داشتنی داشته باشیم؟

برنامه ریزی دوست داشتنی

  • یک برنامه ریزی درست و صحیح نباید لزوما طوری باشد که تمام وقت ما را اشغال کند و ما فرصتی برای تفریح و استراحت نداشته باشیم. یک برنامه ریزی لزوما این طور نیست که از تمام خواسته و علاقه های خود بگذریم و به سخت گیرانه ترین شکل ممکن بخواهیم برنامه ریزی انجام دهیم؛ در این صورت، برنامه ریزی ما یک برنامه ریزی دوست داشتنی نخواهد شد.
  • اگر به این باور و عقیده برسید که در کنار انجام یک برنامه ریزی دقیق و در عین حال انعطاف پذیر می توانیم تفریح و استراحت داشته باشیم و زمانی را با خانواده مان گذران وقت کنیم و در برنامه ریزی خود ساعات تفریح و کار را به طور دقیق مشخص کرده باشیم، می توانیم یک برنامه ریزی دوست داشتنی داشته باشیم و از انجام برنامه ریزی لذت ببریم.
  • داشتن خودشناسی دقیق هم می تواند یکی از راه حل ها برای داشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی باشد. یعنی این که با عادات و علایق خود آشنا باشیم، ساعت بدنمان دستمان باشد و بدانیم بیشتر چه وقت هایی از روز تمرکز داریم و می توانیم کارهایمان را انجام دهیم. در این صورت خواهیم توانست یک برنامه ریزی دوست داشتنی داشته باشیم که نه تنها از انجام آن دلزده نشویم، بلکه هر روز آن را با میل و اشتیاق وافر انجام دهیم.

 

همچنین بخوانید: مدیریت زمان از دیدگاه افراد موفق

ویژگی های یک برنامه ریزی دوست داشتنی

برنامه ریزی دوست داشتنی

  • دارای زمان بندی دقیق باشد.
  • انعطاف پذیری داشته باشد
  • باعث خستگی روحی و جسمی نشود
  • قدم به قدم پیش برود
  • مطابق با روحیات و برنامه روزانه زندگی مان باشد

یک پیشنهاد…

شما علاوه بر مطالب گفته شده در مقاله در مورد مطالب مربوط به داشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی ، می توانید از نرم افزار مدیریت پروژه برای بهتر پیش بردن برنامه ها و پروژه هایتان استفاده کنید و آن را در برنامه ریزی دوست داشتنی خود بگنجانید تا برنامه ریزی دوست داشتنی تان دوست داشتنی تر شود.

کلام آخر…

در این مقاله در مورد ویژگی های یک برنامه ریزی دوست داشتنی و کارهایی که باید برای داشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی انجام دهیم گفتیم. شما با به کارگیری راهکارهای گفته شده در مقاله خواهید توانست یک برنامه ریزی درست و صحیح و دوست داشتنی داشته باشید و به ایده آل های خود دست یابید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید