کار تیمی در مدیریت پروژه های کوچک

فرقی ندارد که مدیر پروژه های کوچک باشید یا بزرگ؛ آن چه در موفق به پایان رساندن تمامی این پروژه ها بسیار حائز اهمیت است، داشتن یک تیم خوب و متخصص است. برخلاف تصور بسیاری از افراد، کار تیمی در مدیریت پروژه های کوچک نیز بسیار مهم است. مقاله ای که می خواهیم همراه شما به جزئیات آن اشاره کنیم.

فرقی ندارد که مدیر یک پروژه کوچک باشید و یا بزرگ؛ مدیریت پروژه های کوچک نیز نیاز به یک سری مهارت ها و نرم افزار مدیریت پروژه دارد. این مهارت ها عبارتند از:

  • دانش و مهارت مدیریت عمومی
  •  تجربه کافی برای مدیریت پروژه

مدیریت پروژه های کوچک

اهمیت رهبری تیم در مدیریت پروژه های کوچکتر

درست است که پروژه های کوچکتر نسبت به پروژه های بزرگتر، در  مدت زمان کمتری انجام می شوند. میزان هزینه کمتری نیز نسبت به پروژه های بزرگتر دارند، اما نحوه صحیح رهبری تیم در مدیریت برنامه های کوچک نیز  حائز اهمیت است. کیفیت انجام بالای کار توسط تیم می تواند میزان کیفیت انجام پروژه را بالاتر برده و همچنین میزان هزینه کمتری را تحمیل کند.

تعداد اعضای تیم مورد نیاز در مدیریت پروژه های کوچک

بر خلاف پروژه های بزرگ که نیاز به تشکیلاتی وسیع و تیم کاری بزرگتر دارد، پروژه های کوچک، نهایتا نیاز به ده نفر  تیم کاری دارند.

نحوه مدیریت تیم در این مدیریت

به دلیل آن که تعداد اعضای تیم در فعالیت های کوچک تر، کمتر می باشند. بیشتر از این که نیاز به مدیریت تیم باشد، در پیشبرد برنامه های کوچکتر و با تعداد اعضای کم، رهبری تیم موثرتر است. رهبر تیم به دنبال نفوذ بیشتر در میان اعضای تیم است.

در حالی که مدیر پروژه بیشتر از آن که به دنبال نفوذ در میان اعضای تیم باشد، بیشتر به دنبال پیشبرد اهداف است. مدیر بودن، بیشتر برای پروژه های بزرگتر کارایی دارد. در این مدیریت، آن چه اهمیت بیشتری دارد این است که بیشتر از آن که از خود اقتدار نشان دهید، قدرت نفوذ بیشتری در میان اعضای تیم پروژه داشته باشید.

ویژگی های مدیر پروژه های کوچک

مدیر پروژه های کوچک هم باید مدیر و هم رهبر باشد. علاوه بر مدیریت موثر برای رسیدن به اهداف مد نظر در پروژه، باید رهبر پر نفوذ و قدرتمندی نیز باشد. اگر می خواهید رهبر خوبی برای اعضای تیم خود باشید، باید توانایی مهارت ارتباطی بالایی نیز داشته باشید. این توانایی مدیریتی  برای هر فرد بسیار لازم است. زیرا یک مدیر  رهبر نیز هست و باید بتواند ارتباط خوبی با اعضای تیم خود برقرار کند.

منشور پروژه برای مدیریت عملیات های کوچک

حتی مدیریت پروژه های کوچک نیز نیازمند منشور پروژه هستند. در منشور پروژه اهداف پروژه، بایدها و نبایدها ، زمان تحویل پروژه، محدوده پروژه، وظایف اعضای تیم پروژه و هر آن چه که برای پیشبرد پروژه لازم است، مشخص شده است.

بدون وجود منشور پروژه نمی توان تیم پروژه را برای رسیدن به هدف مدنظر پروژه هدایت کرد. تا زمانی که وظایف برای اعضای تیم مشخص نباشند و اعضای تیم ندانند که پروژه چه هدفی را دنبال می کند، نمی توان رهبری موثری در میان اعضای تیم داشت. در نتیجه، تفاوتی ندارد که پروژه ما کوچک باشد و یا بزرگ؛ منشور پروژه اصل اساسی و راهنمای پیشبرد هر نوع پروژه ای است.

مدیریت پروژه کوچک

سخن آخر…

مدیریت پروژه های کوچک نیاز به زمان، هزینه و تشریفات کمتری دارد.در این فعالیت، شما باید هم مدیر خوبی باشید و هم یک رهبر خوب تا با نفوذ و تاثیرگذاری خود در میان اعضای کوچک تیم خود، کارها را بهتر بتوانید پیش ببرید. رهبری برنامه های کوچک نیز مانند رهبری برنامه های بزرگ نیاز به دانش و مهارت مدیریتی دارد. نمی توان گفت که چون شما مدیر یک پروژه کوچک هستید، پس نیاز به دانش و مهارت لازم برای مدیریت پروژه را ندارید.

داشتن دانش در مورد پروژه ها می تواند به شما کمک کند تا پروژه های خود را با کیفیت بهتر و در سر موعد زمانبندی شده تحویل دهید و مقدمات مدیریت کلان را برای خود فراهم کنید. همچنین شما برای اداره بهتر کارها و هدایت بهتر اعضای تیم خود می توانید از نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به تناسب نیاز و نوع هدف پروژه تان استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید