6 مورد از اشتباهات رایج در پروژه های ساخت و ساز کوچک و متوسط

اشتباهات رایج در پروژه های ساخت و ساز کوچک و متوسط؛ در هر پروژه ای از جمله پروژه های ساختمانی کوچک و متوسط، مدیران پروژه اشتباهات رایجی را مرتکب می شوند که می تواند منجر به شکست پروژه هایشان بشود.

در این مقاله ما به شما مدیران اجرایی و پیمانکاران راهکارهایی را معرفی خواهیم کرد. که از آن ها می توانید از شکست در پروژه های ساختمانی کوچک و متوسطی که در دست اجرا دارید. جلوگیری کرده و بتوانید پروژه را با موفقیت به مرحله پایانی برسانید.

در ادامه مقاله، اشتباهات رایجی را بررسی خواهیم کرد که منجر به شکست و عدم موفقیت پروژه های ساخت و ساز کوچک و متوسط شده است. پس ادامه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید!

 

اشتباهات رایج در پروژه های ساخت و ساز

1-  گرفتن پروژه در منطقه جغرافیایی جدید

در صورتی که در حال کار  بر روی پروژه های ساختمانی کوچک و متوسط هستید. به هیچ وجه به شما توصیه نمی کنم که به فکر آن باشید که در مناطق جغرافیایی جدید پروژه بردارید. زیرا اولا با شرایط منطقه ای و ریسک های موجود در آن منطقه برای انجام پروژه آشنا نیستید.

دوما آن که ممکن است این کار برای شما هزینه بر باشد و شما را در مدیریت هزینه پروژه دچار مشکل کند.

و سوم این که امکان دارد در مدیریت زمان پروژه برای فاز پایانی پروژه در سر موعد مقرر دچار مشکل شوید و نتوانید پروژه را در سر موعد مقرر به نتیجه نهایی برسانید. در صورتی که می خواهید پروژه های ساختمانی کوچک و  یا متوسطی را در منطقه جغرافیایی جدید آغاز کنید. در درجه اول لازم است که اطلاعات لازم در مورد شرایط جغرافیایی، نقاط ریسک پذیر منطقه و… را جمع آوری کرده و سپس با توجه اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید. برنامه ریزی و اولویت بندی لازم برای انجام پروژه در مناطق جدید را انجام دهید تا احتمال شکست و عدم موفقیت پروژه هایتان در چنین مناطقی به صفر برسد.

2- عدم وجود ثبات تیم پروژه و نیروی کار

به خصوص در مورد شرکت های ساخت و ساز، به دلیل آن که در اغلب موارد پروژه محور هستند، شاهد ورود و خروج مداوم نیروی کار در این شرکت ها هستیم. عدم وجود ثبات در تیم پروژه و تغییر مداوم نیروی کار حتی در مورد پروژه های کوچک و متوسط می تواند منجر به شکست و ناموفق شدن پروژه شود. به همین منظور، کارفرمایان باید سعی بر آن داشته باشند تا با استخدام نیروهای کار بلد و متخصص و دادن دستمزدهای سر موعد و منصفانه به آن ها، رعایت اصول مدیریت ارتباطات در پروژه های ساختمانی و دادن فرصت به نیروی کار برای رشد و خلاقیت بیشتر این ورود و خروج را به حداقل رساند.

3- قبول کردن پروژه های بسیار بزرگ

یکی از اشتباهات رایج در میان پیمانکاران و مدیران پروژه های کوچک و متوسط این است که به تصور آن که با قبول کردن پروژه های بزرگتر می توانند سود بیشتری به دست بیاورند، به انجام پروژه های بزرگ و پیچیده روی می آورند؛ در حالی که ممکن است به دلیل نداشتن تجربه کاری کافی در زمینه مدیریت پروژه، در زمان اجرای چنین پروژه هایی با مشکل مواجه شده و شکست بخورند.

4- عدم سرمایه گذاری کافی

ممکن است به تصور آن که پروژه های کوچک و متوسط نیاز به سرمایه گذاری و منابع مالی چندانی ندارند، در حین اجرای پروژه، تامین منابع مورد نیاز پروژه با مشکل مواجه شود و پروژه را به شکست بکشاند. استخدام یک مدیر مالی با تجربه، متخصص و آشنا به روش های مدیریت هوشمند پروژه می تواند این مشکل را حل کند و مدیریت هزینه این نوع پروژه ها را به درستی انجام داده و برای هر یک از مراحل انجام فعالیت های پروژه، منابع و سرمایه مورد نیاز را پیش بینی نماید.

5- عدم تجزیه تحلیل جریان نقدینگی و نبود سیستم حسابداری کارآمد

وجود یک سیستم حسابداری ناکارآمد و عدم تجزیه تحلیل جریان نقدینگی حتی در پروژه های ساختمانی کوچک و متوسط می تواند این پروژه ها را به مرز شکست نزدیک کند. اگر  حسابدار شرکت با اصول حسابداری، تجزیه تحلیل صحیح جریان نقدینگی و کار با نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی به درستی آشنا نباشد و آن طور که باید و شاید آموزش های لازم را فرا نگرفته باشد و یا این که از نرم افزار برای تجزیه و تحلیل جریان نقدینگی و مدیریت هزینه پروژه ها استفاده نشود، احتمال عدم مدیریت ریسک به موقع و اتلاف هزینه بسیار بالاست که نهایتا پروژه را دچار ورشکستگی خواهد کرد.

6- عدم به کارگیری مهندسان متخصص و حرفه ای

همچنین علاوه بر به کار نگرفتن حسابدار متخصص و کاربلد، یکی از اشتباهات رایج در پروژه های ساخت و ساز کوچک و متوسط، عدم به کارگیری مهندسان متخصص و حرفه ای است که حتی برای پروژه های کوچک و متوسط ساختمانی هم می تواند مشکل ساز شود.

بر طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده توسط اداراه کسب و کارهای کوچک در آمریکا، نرخ شکست در پروژه های ساخت و ساز در آمریکا در جایگاه دوم قرار دارد. بنابراین یک شرکت ساخت و ساز با به کارگیری یک سیستم حسابداری کارآمد و استخدام حسابدارهای متخصص و همچنین مهندسان کاربلد می تواند تا اندازه زیادی از شکست در  پروژه های کوچک و متوسط جلوگیری کند.

سخن آخر

در این مقاله با 6 مورد از اشتباهات رایج در پروژه های ساخت و ساز کوچک و متوسط آشنا شدید. حتی در مورد این پروژه ها نیز باید یک سری اصول را رعایت کرد و نباید به تصور این که پروژه های کوچک و متوسط ساختمانی نیاز چندانی به سرمایه و منابع اولیه، نیروی کار بلد و متخصص و استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه نیست. کاملا تصور اشتباهی است که موارد گفته شده در مورد اشتباهات رایج در پروژه های ساختمانی کوچک را کم اهمیت بدانیم و با عدم به کارگیری آن ها در حین اجرای پروژه های کوچک و متوسط عمرانی موجبات اتلاف هزینه و شکست پروژه را فراهم آوریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید